Citādā stunda dabā.
Dagdas vidusskolā septembra sākumā tika organizēta Citādā stunda dabā, kas ir kļuvusi par tradicionālu pasākumu. Metodiskajās komisijās skolotāji jau augusta beigās darbojās pie aktivitāšu sagatavošanas Citādajai stundai, kas bija plānota septembra pirmajā piektdienā. Diemžēl laika apstākļi bija nelabvēlīgi un pasākumu nācās pārcelt uz nākošo nedēļu. Citādās stundas mērķis bija sadarbības prasmju pilnveidošana skolēniem, izmantojot starpdisciplināro pieeju.
10. septembra diena bija neparasti silta un saulaina. 1.-4. klašu skolēni darbojās pie skolas, bet 5.-12. klašu skolēni devās uz pilsētas parku. Katrai klasei tika izsniegta karte ar laika plānojumu un staciju izvietojumu. Parkā darbojās angļu valodas, 2 krievu valodas, matemātikas, ģeogrāfijas, fizikas, sporta, mājturības, mūzikas, vēstures, Jaunsardzes, medicīnas un meža pētnieku stacijas.
Angļu valodas stacijā skolēni interaktīvā veidā uzlaboja lasīšanas prasmes, iepazina jaunus vārdus un veidoja teikumus. Jaunieši nāca uz staciju ļoti jautri, enerģijas pilni un gribēdami strādāt komandā kā viena liela ģimene.
Pirmajā krievu valodas stacijā skolēni pētīja ilustrētos materiālus. Tajos bija attēloti savvaļas augi un zīdītāji, kuri aug un dzīvo Latvijā. Izmantojot vārdus dzimtajā latviešu valodā, skolēni mēģināja atrast un uzrakstīt vārdus krieviski. Grūtības sagādāja vārdi "purenes, gaiļpieši, gundegas, cauna un sermulis". Skolēni aktīvi nosauca dažādus vārdus, izmantojot kartiņas ar zilbēm. Vidusskolas klases talantīgi inscenēja tautas pasaku "Repka" un dziedāja krievu dziesmas. Visi dalībnieki bija aktīvi un apmierināti.
Otrajā krievu valodas stacijā skolēniem bija jāiejūtas dzejas pasaulē. Katra grupa saņēma dzejoļa tekstu (dzejoli par vasaru un rudeni, par prieku un smaidu, par dabu un dzīvniekiem), kurā vajadzēja ievietot trūkstošos vārdus. Pēc uzdevuma izpildīšanas dzejolis skanēja no improvizētas skatuves viena cilvēka vai grupas izpildījumā. 5.-6. klases skolēni izspēlēja savus dzejoļus, 7.-9. klases skolēni dziedāja dziesmas par vasaru, draudzību, kuras veidoja jautru garastāvokli, vidusskolas skolēni ne tikai dziedāja, bet arī izmēģināja sevi aktiera lomā. Lieliski bija tas, ka skolēni viens otram aplaudēja! Pasākums izdevās, jo skolēniem bija tiešām jautri, viņi strādāja grupās, kopā ar klases biedriem dziedāja, spēlēja, ar labu noskaņojumu devās uz citu staciju. Protams, saulainā, siltā rudens diena deva iespēju saglābāt jauku garastāvokli.
Matemātikas stacijā skolēni darbojās ar pentamino, heksamondiem un tetrakubiem. Lai varētu sekmīgi veikt uzdoto, svarīgi bija izprast uzdevuma nosacījumus. Skolēni ar lielu aizrautību mēģināja salikt tetrakubus kastītē, veidoja simetriskus daudzstūrus un pentamino dvīnītes. Ne tik vienkārši bija tikt galā ar uzdevumu, kā sākotnēji likās. Skolēni pielietoja loģisko domāšanu vai mēģinājumu metodi.
Ģeogrāfijas stacijā katrai klasei, izmantojot dabas materiālus, bija uzdevums izveidot karti. 5.-6. klases skolēni veidoja Latvijas karti, 7. klases- Āfrikas karti, 8. klases- Dienvidamerikas un Ziemeļamerikas karti, 9. klases- Eirāzijas karti un 10.-12. klases skolēni pasaules karti savā redzējumā. Savā kartē bija jāatzīmē (arī, izmantojot dabas materiālus – pīlādžogas, čiekuri, pupas, niedres, smiltis un vēl arī diegi) divus nozīmīgākos ģeogrāfiskos objektus. Pēc padarītā sekoja kartes prezentācija un noslēgumā ģeogrāfiskais draudzības aplis – katram skolēnam un arī skolotājam bija jānosauc savs vārds un ģeogrāfisks objekts, kura nosaukums sākas ar vārda pirmo burtu.
Skolēniem veicās lieliski.
Fizikas stacijā vai "Skaņas ierakstu studijā" skolēni izveidoja savas klases orķestri. 10 minūšu laikā, izmantojot dabā atrodamus priekšmetus: kociņas, lapas, akmentiņus skolēni izmēģināja orķestra darbību. Pēc tam veica orķestra video ierakstu 20 sekunžu laikā.
Sporta stacijā notika Olimpiskās spēles 2050, kur bija piedāvāti trīs netradicionālie sporta veidi : ,,Segubols”, ,,Spilvencīņa”, ,,Sinhronā lēkšana”. Skolēniem ļoti patika aktivitātes sporta stacijā. Bija redzams, ka visas klases prot strādāt komandā, visi ir draudzīgi un veikli.
Mājturības stacijā 5. - 6. klases skolēniem bija jāveido jautrā saulīte, izmantojot savas plaukstas siluetus. 7. - 8. klašu skolēniem tika piedāvāta aktivitāte ,, Mīmās bildes'', kur atbilstoši izlozētam vārdu savienojumam uztura, rokdarbu un darba rīku tematikai veidoja dzīvās ķermeņa bildes. Pretinieku grupas minēja.
9. - 12. klases ,, Bingo '' spēlē veica dažādus praktiskus uzdevumus, minēja darba rīku, tamborēja pīnīti, salika gaļas maļamo mašīnu, sēja kaklasaiti, atbildēja uz jautājumiem, kas saistīti ar dizainu un tehnoloģijām, mājturību, ikdienā veicamiem darbiem. Katrs dalībnieks, kurš pareizi veica darbus, saņēma veicināšanas saldo balvu.
Mūzikas stacija šoreiz bija saistīta ar kustību un ritmu, tāpēc skolēni iemācījās un izdejoja divas tautas dejas. Dejās bija izmantoti arī citu mācību priekšmetu elementi (matemātika, latviešu valoda, sociālās zinības). Dalībnieki dejodami izjuta arī kopības sajūtu. Dejās iesaistījās arī skolotājas.
Sociālās un pilsoniskās, veselības un fiziskās aktivitātes metodiskās komisijas skolotāji nolēma citādai stundai izveidot uzdevumus, īstenojot starpdisciplināro pieeju, tāpēc jautājumi vēsturē un sociālajās zinībās tika apvienoti ar sporta elementiem. Visām klasēm bija iespēja atbildēt un saņemt informāciju par Dagdas muižas parka vēsturi. Tad skolēniem ar bumbu bija jātrāpa riņķī, kurā bija izvietoti dažādi teorētiskie un praktiskie uzdevumi gan par Latvijas un Dagdas vēsturi, Latvijas olimpiešiem. Skolēni aktīvi piedalījās uzdevumu pildīšanā, uzrādot daudzpusīgas zināšanas. Par dalību klase saņēma saldo balvu.
Jaunsardzes stacijā skolēniem bija jāatpazīst Nacionālo bruņoto spēku militāro pakāpi. Uzņemot laiku, skolēniem bija jāsastājas pareizā secībā- no zemākās pakāpes uz augstāko. Tas, kurš nezināja pakāpi un tās atrašanās vietu virknē, skrēja 25 metrus, kur atradās uzskates materiāli par pakāpēm.
Medicīnas stacijā skolas mediķis stāstīja un rādīja medicīnas aprīkojumu. Iepazīstināja skolēnus ar 1. medicīnas palīdzības sniegšanas metodēm, atbildēja uz skolēnu jautājumiem.
Meža pētnieku stacijā meža speciālisti stāstīja par dažādām koku sugām. Skolēniem bija jāatbild uz interesantiem jautājumiem par koksnes izmantošanas iespējām, par to, kā atšķirt koku no krūma, par Latvijas koku sugām. Skolēniem ļoti patika aktivitāte, kuras laikā ar speciālu ierīci tika mērīts koka augstums. Tas bija ļoti aizraujoši un interesanti. Atjautīgākie skolēni saņēma balvu- piezīmju bloknotiņu.
Klašu audzinātāji ar savām audzināmajām klasēm piedalījās kustību spēlēs, saliedēja klases kolektīvu, veica pārrunas par uzvedības normu ievērošanu, pilnveidoja sadarbības prasmes. Pēc ilgā attālinātā mācību procesa iepriekšējā mācību gadā skolēniem tā bija lieliska iespēja atkal satikties ar klases biedriem, ar skolotājiem, iegūt zināšanas un prasmes atraktīvā, aizraujošā, citādā veidā.
Foto ieskats /foto-1/gallery/
Direktores vietniece izglītības jomā
Diāna Stikute