Rudens pārgājiens
Rudens vēsmas sāk ieskatīties septembra pirmajās dienās. Drīz vien rudens zelts visdaudzveidīgākos toņos mirdzēs kalnos un lejās. Bet vasara gluži nav pateikusi sveikas, tāpēc mūs vēl lutina ar siltiem, maigiem saules stariem, it kā teiktu: “Baudiet manas dāvanas un veltes!” Tāpēc Dagdas vidusskolas skolēni 8.septembrī nolēma izmantot vasaras piedāvājumus un kopā ar klašu audzinātājiem doties pārgājienos. Katras klases takas veda uz vietām, kur aizejošās vasaras un zeltainā rudens prieku varēja baudīt visā pilnībā.
12.a klase skolas pārgājienā nolēma doties uz Dagdas pilskalnu, jo bija nepieciešams ieņemt stratēģiski pārdomātu apmešanās vietu, kur citu klašu "iebrukumu" būtu viegli atvairīt. Par laimi neviens necentās mūs iekarot un, mierīgi sekojot savam sākotnējam plānam, iekūrām uguni un sākām cept cīsiņus. Kamēr cepās cīsiņi mēs paguvām apspriest Dagdas vēsturi, mūsu nākotni, un ka būtu labi, ja būtu. Diemžēl tas bija mūsu pēdējais rudens pārgājiens Dagdas vidusskolas laikā, taču mēs ceram, ka vēl kādreiz spēsim sarīkot kādu pikniku kopā ar klasi. Ja tomēr nesanāks, tad vismaz mums par atmiņu paliks pārgājiena laikā uzņemtās bildes.

5.a un 5.b klases pārgājienā bija Jauniešu centrā “Parka rozes”
Ceļā padarbojāmies ar Dagdas pilsētas karti, vērojām un piefiksējām rudeni mūsu pilsētā. Bijām sportiski, saulaini, jautri, veselīgi, saliedēti, paēduši, atpūtušies, izsmējušies un parunājuši, dalījušies iespaidos par vasaru. Apskatījām Dagdas alu, noklausījāmies tās leģendu. Bija arī iespēja radošajā darbnīcā pagatavot apsveikumu Tēvu dienā.
Mūs ļoti laipni sagaidīja centra darbinieki un arī novadīja dažādas
aktivitātes.
5.klašu skolotājas Alla un Diāna
11. b klase atpūtās pie Dagdas ezera
Skolēni izvēlējās doties uz pludmali blakus Asūnes ielai, kur ir ierīkota ērta un skaista atpūtas vieta. Atnākot, sākām dalīt pienākumus – zēni cepa cīsiņus uz grila, bet meitenes bija atbildīgas par produktiem un galda klāšanu. Pēc brīnišķīgām pusdienām svaigā gaisā sākās dažādas aktivitātes – spēlējam kopā volejbolu, badmintonu, klausījāmies mūziku, dziedājām dziesmas un vienkārši runājām par dzīvi, mācībām un nākotnes plāniem. Kopumā pārgājiens skolēniem izdevās, bija interesanti pavadīt laiku kopā ar klases biedriem svaigā gaisā un izjust šo silto rudens dienu! Mēs esam pārliecināti, ka šī diena vēl ilgi paliks atmiņā katram no mums.
Milzīgs paldies skolas administrācijai par tādu burvīgu mācību gada sākumu!
7.a klases pārgājiena ceļš bija samērā īss, drīz vien skolēni jau bija sasnieguši pludmali. Pirmais sarūgtinājums par to, ka aizņemtas labākās vietas, vēlāk kļuva par priekšrocību. Šoreiz izpalika sēdēšana, bet notika aktīva darbošanās - skolēni devās izpētīt pludmali, būvēja plostus, aprunājās ar pīlēm. Vēlāk devās spēlēt volejbolu un pat sarīkoja deju stundu. Kopīgās aktivitātes palīdzēja labāk iepazīt citam citu, labi pavadīt laiku, ieraudzīt izmaiņas dabā un veidot pozitīvas atmiņas par kopā pavadīto laiku.
Kluss un mierīgi saulains atausa 8.septembra rīts. Labā noskaņojumā un enerģijas pilni 7.b klases skolēni devās atpūsties uz jauno Dagdas ezera pludmali. Iesaistījās dažādās aktivitātēs: spēlēja spēles, cepa desiņas, grauza ābolus, dejoja.
Atziņas.
Vineta: Patika būt kopā ar klases biedriem un jautri atpūsties.
Megija: Kopā uzdejot un ar draudzenēm klausīties mūziku.
Valērija: Patika pabarot pīles un būt pie ūdeņiem.
Sofija: Diena bija jautra un piedzīvojumiem bagāta.
Alekss: Gribētos vēl doties pārgājienā.
Armands: Desiņas bija ļoti garšīgas un svaigā gaisā garšoja labi.
8.b klases skolēni pārgājiena laikā iepazinās ar pieminekļiem Dagdas ebreju kapos. Uzzināja par Dagdas veco pludmali, kas atrodas pie Narūtas upes. Apmeklēja Dagdas Pilskalnu un atpūtas vietu - Latgaļčiks. Izbaudīja pastaigu pa mežu un pļavu un apmetās pie Jauniešu centra Dagdas pilsētas parkā. Tur kopā cepa cīsiņus, šašlikus, spēlēja volejbolu, florbolu, galda spēles, apsveica klases biedru dzimšanas dienā. Pārgājiens bija pilns ar smaidiem, pozitīvām emocijām un labu noskaņojumu.
10.a klase aizgājušās vasaras priekus baudīja Ozoliņu uzkalniņā. No tā paveras skats uz Dagdas pilsētu, Dagdas pilskalnu un Ozoliņiem.
Mums tā bija jautra, nelieliem piedzīvojumiem pārpilna kopā pavadīta diena. Cepām šašlikus, spēlējām volejbolu, pārrunājām vasaras piedzīvojumus. Visvairāk aizrāva spēle “Tristers”. Zēni pārbaudīja savas kokā kāpšanas manieres. Šī diena mūs vairāk vienoja, satuvināja. Katra sapnis ir atkal noorganizēt līdzīgu atpūtu.

6.a apmetās vecajā pludmalē pie Dagdas ezera. Laiks pagāja ļoti ātri. Zēni parādīja savu makšķerēšanas prasmi, tika noķerta līdaka un plaudis. Meitenes pa šo laiku sauļojās un dalījās vasaras piedzīvojumos.. Vēlāk visi spēlējām dažādas spēles un baudījām līdzi paņemtos māmiņu sagatavotos kārumus. Visiem atpūta iepatikās, tāpēc plānojām nākošo pārgājienu.
Arī 8.a atpūtas mirkļus baudīja Dagdas ezera kreisajā krastā
Nopietnās sarunās un pārdomās aizritēja 11.a klases stundas brīvā dabā pie
Latgales tilta. Protams, jautrību uzdeva Linarda joki, meiteņu “ķiķināšanas”
prieks. Lai dzīvo draudzība, saticība, sapratne!!!.
Ar saules piedāvāto enerģiju, rudens iztēli un sapņiem visi jautri atgriezās mājās, lai iedvesmoti, radoši, ar degsmi pirmdien turpinātu mācību procesu.
Pārgājienā piedzīvoto apkopoja 10. a klases audzinātāja Ausma GrizāneSportiskā Tēvu diena Dagdas vidusskolā.
Saņem manu mazo roku
Savā lielā plaukstā,
Sasildi un drosmi dod
Ceļa brīdī aukstā…
/Inta Svaža/
Tēvu diena ir svētki, kas veltīti tēva lomas godināšanai ģimenē un sabiedrībā. Arī Dagdas vidusskolā ar pilnu jaudu tika atzīmēta šī diena. 8.septembrī skolas stadionā norisinājās Tēvu futbola mačs, kurā piedalījās 1.- 4.klašu skolēni ar saviem tēviem, vectēviem, krusttēviem un brāļiem. Futbolu spēlēja 8 komandas. Katru no tām pārstāvēja trīs skolēni un trīs pieaugušie.
Šogad pasākums notika ar Latvijas Sarkanā Krusta atbalstu un iesaistīšanos. Tā pārstāvji pasākuma dalībniekiem un atbalstītājiem piedāvāja dažādas jautras aktivitātes. Garlaikoties nebija laika!
Kā futbola mača tiesnesis tika piesaistīts 12.klases skolēns Andrejs Puzanovs. Vairākas stundas stadionā valdīja īsts sacensību gars – aplausi, skaļas gaviles, lepnums un satraukums. 2.b un 4.a klases, īpaši savējos, bet arī citus atbalstīja ar pašu veidotiem plakātiem. Finālā par godalgotajām vietām cīņu uzsāka rezultatīvākās komandas. Atbalstītāji saspringa gaidās…Un nu jau varējām sumināt šī gada labākos futbola spēlētājus. 1.vietas ieguvēji šoreiz ir 4.a klases otrā komanda, 2.vietā – 4.a klases pirmā komanda un 3.vietā – 1.b klases komanda! Apsveicam! Visiem skolēniem bija sarūpētas saldas dāvanas. Pasākuma izskaņā katrai klasei tika dāvināts svētku kliņģeris un pīrādziņi.
vairāk foto /foto-1/septembra-aktivitates/
Esam gandarīti par tēvu atsaucību, pozitīvām emocijām un brīnišķīgi pavadīto laiku. Paldies LSK biedriem, sporta skolotājiem un visiem dalībniekiem, kas šo dienu nolēma pavadīt aktīvi un lietderīgi! Uz tikšanos citos pasākumos!
Citādā diena Dagdas vidusskolā
Kad saules stari sāk kutināt degungalus, kad visa pasaule sazaļo un saplaukst, klāt ziedonis - skaistākais gada mēnesis. Maijs ir laiks, kad skolās sākas tāda satraukuma pilna rosība, jo mūsu pamatskolas un vidusskolas beidzēji satraukuma pilni gatavojas un kārto valsts pārbaudījumus, bet 1.-8.kl. un 10.-11.kl. skolēni jūt vasaras brīvlaika tuvošanos, un patīkamais satraukums neļauj mierīgi sēdēt skolas solos, tāpēc 30. maijā Dagdas vidusskolā notika Citādās dienas pasākums, kad apgūt jaunas zināšanas un prasmes mēs dodamies ārā un darām to citādi. Tradicionāli šis pasākums tiek rīkots pie Dagdas vidusskolas un Dagdas pilsētas parkā. Skolēniem bija iespēja piedalīties dažādās aktivitātēs un apgūt noderīgas prasmes radošā, nepiespiestā gaisotnē.
1. – 4. klases skolēniem Citādās dienas 1. staciju vadīja Olga Gekiša. Izmantojot metamo kauliņu, skolēniem bija kartē jānokļūst līdz galapunktam, lai varētu atvērt lādi. Lādē izvēlējās vienu no aploksnēm, kurā atradās dziesmas vārdu rindiņa.
Vārdi bija jāsaliek pareizā secībā, tad jānodzied šo dziesmu. Bērni darbojās ar interesi un prieku.
2. stacijā skolēnus sagaidīja mamma Solvita Stepiņa, kura piedāvāja skolēniem pārbaudīt viņu skaitļošanas prasmes. Uzdevums: pareizi atrisināt piemēru un atrast atbilstošo “mājiņu” laukumā. Pēc cītīgas risināšanas skolēnus aicināja sadalīties grupās un tikai ar ķermeņa palīdzību veidot daudzveidīgas figūras un burtus. Bērni ar prieku pildīja norādījumus, veiksmīgi sadarbojoties un jautri pavadot laiku. Dodoties uz nākamo staciju, uz asfalta atstāja savus iniciāļus.
3. staciju vadīja Regīna Pauliņa.
Šajā stacijā skolēni veica dažādus uzdevumus par profesijām:
Skolēniem tika rādīti attēli, kuros pēc formastērpa bija jāatpazīst profesija. Ar šo uzdevumu skolēni viegli tika galā.
Nedaudz padomāt vajadzēja, lai noteiktu profesiju, ja redzama tikai formastērpa cepure.
Iztēle un izdoma ir nepieciešama, lai ar kustībām attēlotu profesiju spēlē "Uzmini nu!"
Visi skolēni ļoti labprāt iesaistījās šīs stacijas norisē.
Citādās dienas pasākumā ceturtajā stacijā, matemātikas stacijā, tika piedāvāti daudzveidīgi uzdevumi. Risināja gan izteiksmes, gan teksta uzdevumus, gan grūtākās pakāpes uzdevumus. Šo staciju vadīja Ligita Nagļa.
5. staciju vadīja Armands Pudniks, kas interesanti stāstīja par zivju dažādību upēs un ezeros, kā arī par ūdenstilpņu piesārņojumu. Skolēni “ķēra zivis un attīrīja ezeru no netīrumiem”. Darbojās komandā, kur bija jāparāda sadarbība un pacietība. Tas bija aizraujoši!
Nākamā stacija bija “Origami. Papīra lapas pārvērtības”. Šajā stacijā no vienkāršas taisnstūrveida papīra lapas skolēniem jāizveido telpiska tulpe! Tikai uzmanīgi klausoties norādes un sekojot līdzi māmiņas prasmīgajām roku kustībām, bija iespējams nonākt līdz gala rezultātam. Darbiņš padevās tiem, kuri prot precīzi locīt papīru, ir uzmanīgi, pacietīgi un akurāti! Jāmācās veikli rīkoties ar šķērēm un vairāk jānodarbina roku pirkstiņi. Paldies par šīm aktivitātēm māmiņai Ilonai Mūrniecei!
Citādās dienas pasākuma 7. staciju vadīja māmiņa Oksana Rutka. Stacijas nosaukums “Kas es esmu?” Bērnu uzdevums, uzdodot jautājumus par nejauši izlozētu dzīvnieku, atpazīt to. Pārējie dalībnieki uz jautājumiem drīkstēja atbildēt tikai – “jā” vai “nē”. Svarīga bija jautājumu uzdošanas prasme.
8.stacijā skolēnu uzdevums - sameklēt tautasdziesmai atbilstošu attēlu. Bērni aktīvi iesaistījās. Viņi palīdzēja viens otram un atbalstīja, lai varētu izpildīt neparasto uzdevumu. Skolēniem tā bija uzmanības, lasītprasmes un erudīcijas pārbaude. Paldies mammām Dainai Jakovelei un Inetai Leonovičai-Batņai par šīs stacijas radošajiem uzdevumiem.
5.-10. klašu skolēni ar klašu audzinātajiem ieradās pilsētas parkā. Klasēm tika iedotas ceļa kartes, kurās bija norādīts laiks un stacijas numurs. Šogad darboties ar skolēniem tika aicināti arī vietējās sabiedrības pārstāvji, kuri nav skolotāji, bet pārstāv dažādas profesijas un nodarbes. Paldies viņiem par atsaucību! Parkā skolēnus sagaidīja deju skolotāja Marika Vaičule, tūrisma informācijas centra pārstāves Aija Šēfere un Sintija Maļkeviča, Andrupenes lauku sētas vadītāja Skaidrīte Pauliņa, Zvaigznīšu klubiņa vadītājas Ieva Stikute un Diāna Krilova, BJC vadītāja Aina Odiņeca, keramiķe Evija Maļkeviča Grundele, mūzikas skolotājas Olga Boboviča un Anželika Pokule un ugunsdzēsēju nodaļas pārstāvji Arvīds Žvirblis un Artis Pauliņš.
Lūk, iesaistīto dalībnieku pārdomas par Citādās dienas pasākumu:
Deju stacijā skolēniem bija jāiemācās dažādi deju soļi, jāapgūst deja. Mūzikai ieslēdzoties, dejas ritms bija ātrāks, tāpēc bija nedaudz grūtāk. Skolēniem ļoti patika deju stacijā.
Tūrisma informācijas centra izveidotā stacija bija rotāta ar ziliem un sudrabainiem baloniem, kas uzreiz piesaistīja uzmanību. Skolēniem tika dota iespēja radoši izpausties - uzzīmēt reklāmu, objektu vai vietu, kas varētu piesaistīt tūristus Dagdā un piedāvāt šo vietu labiekārtošanas iespējas. Skolēni, liekot kopā savus prātus, prasmes, idejas, radīja ļoti interesantus zīmējumus. Kas zina, varbūt kādreiz kāda no viņu idejām tiks arī realizēta?
Andrupenes lauku sētas vadītāja Skaidrīte un viņas meita Ilze piedāvāja skolēniem radošu darbošanos, darinot dekoru no augiem, izmantojot priežu skalus un aukliņas. Skolēniem bija iespēja izmēģināt, kā agrāk cilvēki plēsa skaidas no priedes, kā gatavoja materiālu, lai varētu pīt grozus. Skolēni guva gan praktiskās prasmes, gan darbojās radoši no sagatavotā materiāla un klausījās Skaidrītes interesanto stāstījumu par senlatviešu tradīcijām.
Zvaigznīšu klubiņa vadītājas Ieva un Diāna iesaistīja skolēnus jautrās aktivitātēs. Pirmajā uzdevumā vajadzēja izdomāt 10 lietvārdus, 10 darbības vārdus un 10 īpašības vārdus, kurus ievietoja tekstā. Sanāca vēstule, kurā tika atspoguļots klases raksturojums no mācību gada sākuma līdz mācību gada beigām. Bija ļoti jautri. Otrais uzdevums bija vingrinājumi ar divu krāsu bumbiņām, kas atspoguļoja katra skolēna smadzeņu pusložu, roku sinhronu darbību, kā arī komandas darbību, noteikumu uztveršanu un sekošanu tiem. Šajā uzdevumā neveicās tik viegli.
JIC "Parka rozes" pārstāvji Aina Odiņeca un Māris Viļums skolēniem pastāstīja par centra piedāvātajām lietderīgām brīvā laika pavadīšanas iespējām, daudzveidīgiem pasākumiem. Skolēniem bija iespēja izteikt arī savas idejas centra pasākumu un aktivitāšu organizēšanā.
Māla filozofija…ar to iesākās iepazīšanās ar keramiku. Galvenās filozofiskās domas skolēniem atklāja keramikas feja Evija. Skolēniem tika piedāvāts pašiem izgatavot savu trauciņu un izrotāt to. Skolēni veica darbu ar lielu interesi, viņi bija mierīgi un iedvesmoti. Evijas stāsts lika katram aizdomāties par kaut ko katram svarīgu.
Interesanti, ka pat nerātnākie un pļāpīgākie skolēni uz darbošanās brīdi pierima, iegrima pārdomās un ļāvās māla maģijai. Visi izveidotie darbiņi tiks izdedzināti podnieku ceplī un septembrī nonāks katra īpašnieka rokās.
Mūzikas stacijā ar smaidu skolēnus sagaidīja skolotājas Olga Boboviča un Anželika Pokule. Domās devāmies ceļojumā uz dažādām valstīm un uzzinājām, kā citas tautas sasveicinās: ķīnieši, salokot rokas, klanās; francūži apķeras ciešos apskāvienos; japāņi klanās viens otram līdz zemei; grieķi spiež viens otram roku; papuasi sveicinoties trinas ar deguniem. Mūzikas pavadījumā skolēniem bija jāpilda skolotāju norādījumi, jāsasveicinās. Šis uzdevums visiem deva pozitīvas emocijas un lielisku enerģijas lādiņu, noslēdzot mācību gadu.
Ugunsdzēsēju glābēju pieturpunktā bija
iespēja pārbaudīt savas zināšanas par rīcību ugunsgrēka gadījumā, pielaikot
ugunsdzēsēja uniformu un izmēģināt roku darbā ar ūdens šļūteni. Vislielākās
emocijas radīja praktiskā darbošanās ar šļūteni – tas nav tik vienkārši, kā
šķiet! Strūkla novirzās nepareizajā virzienā, ūdens nolīst par tuvu vai par
tālu. Protams, tā bija tikai ugunsgrēka imitācija, tāpēc varējām izbaudīt arī
radītās varavīksnes skaistumu un parotaļāties ar strūklu. Skolēni saprata, ka
tas ir smags darbs un formā ir ļoti karsti. Nez kāpēc melnā krāsā! Kāpēc
nevarētu būt citā? Varbūt tad būtu vieglāk, ne tik karsti.
Šis pasākums bija ļoti vērtīgs, varēja aktīvi un noderīgi pavadīt laiku. Bija jautri, interesanti un atraktīvi, skolēni kļuva saliedētāki un draudzīgāki.
Sirsnīgs paldies visiem staciju vadītājiem! Uz sadarbību arī turpmāk!
Dagdas vidusskolas administrācija
Ģimene- tā ir vērtība
Dagdas vidusskolas vērtības šajā mācību gadā ir ģimene un dzīvība. Šīs vērtības mācību gada laikā tika iedzīvinātas arī daudzveidīgos skolas pasākumos, kuros piedalījās vecāki.
Septembrī ziedu paklājs pie skolas veidots sadarbībā ar vecākiem.
9. septembrī Tēvu dienai veltītajā pasākumā tika iesaistīti 1.- 4. klašu skolēnu tēvi, vectēvi, krusttēvi vai vecākie brāļi pasākumā “Futbola mačs kopā ar tēti”. Sporta pasākumā pieteicās 7 komandas. Cik priecīgi bija skolēni, ka varēja kopā ar tēviem, vectēviem spēlēt futbolu. Futbola mačs izvērtās par brīnišķīgu pasākumu.
Skolotāju diena šajā mācību gadā bija īpaša skolotājiem un skolēniem, jo mācību stundas vadīja vecāki.
Karīnas Stivriņas lekcija vecākiem pulcināja daudzus skolas zālē.
Mārtiņdienas tirdziņā varēja iegādāties vecāku sarūpētos saldumus.
19. janvārī Dagdas vidusskolā notika pateicības dienas koncerts, kura mērķis - teikt pateicības vārdus un priecāties par kopā būšanu. Uz pasākumu bija uzaicināti visi skolēnu vecāki, un tas bija lielisks veids, kā vienoties un pavadīt laiku kopā.
24. martā Dagdas vidusskolas 9.- 12.kl. skolēniem notika diskusija “Munys saknis dzan atzolus Latgalys zemē”. Tradicionāli diskusijā iesaistījās cilvēki, kuri ir palikuši dzīvot un veidot savu karjeru tepat - Latgalē. Starp tiem ir arī mūsu skolēnu vecāki.
13.maijā, spīdot siltai saulītei, skolas pagalmu piepildīja bērnu un vecāku jautras sarunas, jo visi sapulcējušies, lai īstenotu vēl vienu kopīgu darbu. Jau otro gadu 4.a klases skolēnu ģimenes dodas dabā, lai stādītu mežu.
Visa mācību gada garumā notika braucieni ekskursijās un došanās pārgājienos, labprāt šajos pasākumos piedalījās arī vecāki.
Ģimenes dienas ietvaros skolā notika pasākums 1. - 4. klašu vecākiem un skolēniem ,,Sporto visa ģimene”. Stafetēs piedalījās gan vecāki, gan skolēni. Sacensību laikā valdīja draudzības gars. Uzvar visi, jo diena pavadīta aktīvi un aizraujoši.
Kad saule vilina doties dabā, kad tuvojas mācību gada beigas, Dagdas vidusskolā notiek tradicionālā ,,Citādā diena”. Šajā mācību gadā pasākumu vadīja 1.-4.klašu skolēnu vecāki, bet 5.-10.klašu skolēniem interesantas prasmes ierādīja dažādu profesiju un nodarbju pārstāvji. Tas izvērtās kā brīnišķīgs ceļojums.
Mācību gada beigās vecāki sagādāja pārsteigumu skolai. Ir uzrakstīts projekts ,,Iedzīvotāji veido savu vidi 2023”. Projekta ietvaros paredzēts radīt sakārtotu āra vidi blakus Dagdas vidusskolai, labiekārtojot veco sporta laukumu, kuru bērni un jaunieši izmanto kā pulcēšanās vietu. Paredzēts pašu spēkiem uzstādīt jaunus soliņus, veikt nelielu remontu betona sienai, ierīkot puķu statīvu un atjaunot dekoratīvos elementus, kas atrodas skolas priekšā.
Dagdas vidusskolas kolektīvs ir pateicīgs visiem tiem vecākiem, kuri aktīvi iesaistās skolas dzīvē, ir kopā ar saviem bērniem ne tikai mājās, bet arī skolas pasākumos.
Dagdas vidusskolas direktore Vija Gekiša
Diskusija "Esi možs un vesels!"
Lai ikdienā varētu veikt savus pienākumus un brīvajā laikā nodarboties ar to, kas patīk, cilvēkam jābūt veselam, priecīgam un apmierinātam ar dzīvi. Tad būs arī labas attiecības ar ģimenes locekļiem un draugiem. Kā to panākt? Par visu un pēc kārtas mums pastāstīja veselīga dzīvesveida atbalstītāja Sandra Viškure.
Veselīgs dzīvesveids nav tikai produkti, diēta vai vingrojumi. Veselīgs dzīvesveids ir vesela virkne pasākumu, kuru mērķis ir uzlabot veselību un novērst patoloģiskos procesus organismā. Veselīga dzīvesveida noteikumu ievērošana var ievērojami palielināt gan mūsu dzīves ilgumu, gan uzlabot tās kvalitāti.
Sandras kundze uzsvēra, ka no sava uztura jāizslēdz treknās mērces un tos saturošos ēdienus, jāizvairās no garšas pastiprinātājiem un ķīmiskajām pārtikas piedevām, jāatsakās no Fast Food, pusfabrikātiem, konditorejas izstrādājumiem, savukārt augļu un dārzeņu īpatsvars savā ēdienkartē jāpalielina.
Arī fiziskā aktivitāte ir tiešā veidā saistīta ar mūsu vielmaiņas ātrumu. Fizisko aktivitāšu trūkums izraisa vielmaiņas ātruma samazināšanos, muskuļu un kaulu slimību attīstību, paaugstina sirds un asinsvadu slimību risku un neiroloģiskās patoloģijas.
Nervu spriedze, pastāvīgi uztraukumi, stress – tas viss negatīvi ietekmē garastāvokli, pašsajūtu un veselību kopumā, tāpēc jācenšas neuztraukties par to, ko nevaram mainīt vai ietekmēt, jādomā pozitīvi, meklējot un atrodot pozitīvo katrā situācijā, kā arī nav jātur ļauns prāts, cenšoties aizmirst aizvainojumus.
Veselīgs dzīvesveids nedrīkst radīt diskomfortu, visām darbībām vajadzētu sagādāt prieku. Savus ieradumus jāmaina pakāpeniski - vispirms ēšanas paradumus, tad sāciet vingrot utt. Laika gaitā ikviens jutīsies labāk un varēs sasniegt mērķus, kas iepriekš Jums šķita nesasniedzami!
Paldies Sandras kundzei un 10.klašu skolēniem, kas piedalījās diskusijā "Esi možs un vesels!".
Dagdas bibliotēkas Bērnu literatūras nodaļa
Dagdas vidusskolas 3.b klase mācību ekskursijā

Pirms tam sociālo zinību stundās skolēni uzzināja, kas ir uzņēmējdarbība, uzņēmējs, ar ko viņš nodarbojas, kādam jābūt uzņēmējam, kas ir uzņēmējspējas. Guva priekšstatu par jēdzieniem pelņa, izdevumi, ienākumi, nodokļi. Skolēniem bija arī uzdevums izveidot kāda Krāslavas novadā eksistējošā uzņēmuma pasi.
Plkst.8.30 no rīta plašajā angārā darbošanās rit pilnā sparā. Zāģi skan, ripzāģi griežas, apkārt brauc iekrāvēji, ar pneimatiskajām pistolēm sit naglas. Katram darbiniekam savs darbiņš veicams. Otrajā angārā, uz kuru mūs aizved uzņēmuma darbiniece, strādā pārsvarā sievietes. Viņas precīzi skaita naglas un skrūves, veido piegrieznes, šuj jumtu terasēm.
Skolēniem nācās arī pašiem darboties. Ar mērlentēm bija precīzi jānomēra sagatavotās kravas augstums, platums un garums. Pēc tam datorprogrammā jāsakomplektē kravas auto ar terašu detaļām uz ārzemēm.
Bērni saturīgi pavadīja laiku uzņēmuma teritorijā, uzzināja, kādu profesiju pārstāvji šeit strādā, redzēja viņus un dažādas ierīces darbībā.
Paldies par silto uzņemšanu uzņēmumā! Lai veicas! Lai izdodas piesaistīt darbiniekus un pircējus, klientus!
3.b klases audzinātāja Aina Murāne
Ekskursijā ar klasi uz hokeja čempionātu
Vairs atlicis pavisam nedaudz… un mūsu ceļi šķirsies, katrs dosies citā virzienā, pretī savai nākotnei un nedaudz nezināmajam. Šobrīd baudām pēdējos kopā būšanas mirkļus, cītīgi gatavojamies eksāmeniem un kārtojam tos, bet lai atjaunot spēkus - vasarīgi karstā un saulainā dienā 12.a klase devās ekskursijā uz galvaspilsētu Rīgu.
Katra paaudze cenšas izsapņot un izdomāt savu nākotni, bet 60. gadu jaunā paaudze nākotnē vienkārši ielēca – tik zibenīgi vakardienas sapņi kļuva par šodienas realitāti. 60. gados strauji paplašinājās priekšstati par to, kas ir iespējams – un tie būtiski paplašināja telpu visos iespējamos virzienos. Cilvēks lidoja kosmosā un izkāpa uz Mēness, kļuva brīvāks savos uzskatos un rīcībās. Tas bija lielo pārvērtību laiks, šobrīd Modes muzejs Rīgā, kultūrizglītības programmas “Skolas soma”, ietvaros ļauj ieskatīties pagātnē, un iepazīt 20.gadsimta 60.gadu modi. Kopā ar jauko gidi mēs iepazinām tērpa tapšanas noslēpumus, no idejas līdz pat gatavam tērpam, ko varam ģērbt. Pēc lekcijas - diskusijas “Kā top tērps”, kopā devāmies netālajā pagātnē - pirms sešdesmit gadiem, kad lielu revolūciju piedzīvoja mode un ģērbšanās paradumi, bet lai tos iepazīt – skatījām gan kleitas un vīriešu uzvalkus, gan hipiju tērpus, gan apavus un aksesuārus, kas papildināja krāšņos tērpus.
Pēc Modes muzeja apmeklējuma un Vecrīgas skaisto ieliņu apskates, mēs
ienirām šī gada lielākajā sporta pasākumā Rīgā IIHF
Pasaules Čempionāts hokejā 2023! Visi kopā Arēnā Rīga sekojām līdzi B apakšgrupas
komandu Kanāda – Norvēģija spēlei. Skaļās līdzjutēju ovācijas, hokejistu
nepagurstošais cīņas spars līdz pēdējai spēles sekundei, kļūšana par daļu no
teju 5000 skatītajiem, kas Arēnā Rīga sekoja līdzi spraigajai spēlei, vilšanās
un prieks par uzvaru, katrs no mums piedzīvoja, atšķirīgu emociju spektru. Tas
kļuva par klases lieliskāko notikumu un piedzīvojumu! Noskatīties spēli
klātienē varējām pateicoties hokeja čempionāta rīkotāju
piedāvājumam skolēnu grupām “Ekskursija ar klasi
uz hokeja čempionātu”.
Paldies mūsu šoferim Jānim Čivkulim par drošu un
ērtu nokļūšanu galvaspilsētā un atpakaļ mājās!
Informāciju apkopoja 12.a klases audzinātāja Ieva Stikute
Dabaszinātņu un datorikas nedēļa 2023
Šogad priekšmetu nedēļas aktivitātes tika pakārtotas tēmai “Daba mostas Latvijai”, rosinot skolēnus pievērst uzmanību pārmaiņām dabā, vides jautājumiem, praktiskajiem darbiem.
7.klases skolēniem ģeogrāfijas stundas laikā bija iespēja kļūt par temperatūras un mākoņu ekspertiem. Mācību stunda notika ārā, kas ļāva iegūtās zināšanas pielietot praksē.
Darbs bija grupās, kurās skolēni sadalīja amatus – rakstvedis, termometra pavēlnieks, fotogrāfs, kompasa speciālists, sabiedrisko attiecību speciālists, mobilo aplikāciju eksperts.
Uzdevumi bija dažādi: izmantojot skolas apkārtnes plānu, atrast punktus un veikt temperatūras mērījumus, salīdzināt tos ar meteo aplikācijām, noteikt mākoņainību četrām debespusēm, prognozēt lietus iespējamību, salīdzināt prognozes ar laika ziņu prognozēm meteo.lv. Skolas apkārtnē jānobildē 3 foto, kas liecina par pavasara tuvošanos. Jāmācās komunicēt ar garāmgājējiem, lai pajautātu, cik liela ir gaisa temperatūra.
Skolēniem darbojās aktīvi, radoši, ar nelielu palīdzību visi uzdevumi izpildīti, veica arī grupas darba pašizvērtējumu.
Kā atzina 7.a klase: šādas stundas ir ļoti vērtīgas un interesantas, tikai viņiem vislielākais pārbaudījums bija iegūt informāciju no cilvēkiem.
9. klases strādāja pie mācību spēles izveides ar tematu “Spēlējot mācamies ķīmiju”. Rezultātā tapa radošas spēles, kas ļauj gan iegūt, gan nostiprināt zināšanas.
5.klase aktīvi veidoja animācijas, cenšoties attēlot dabas pamošanos sev tuvā stilizētā veidā. Saplānot tā, lai īsā brīdī varētu parādīt daudz, izrādījās diezgan sarežģīts uzdevums.
4. klases tikko sāk apgūt programmēšanas pamatus, bet ar uzdevumu saprogrammēt savu stāstu par pavasari veiksmīgi tika galā.
8.klases devās dabas pamošanās faktu meklējumos ar telefoniem, lai safotografētu un safilmētu un tad no savāktā materiāla izveidotu savu video.
Otrajām klasēm notika kahoot viktorīna "Daba mostas Latvijai". Skolēni cīnījās par godalgotām vietām un saņēma saldās balvas. Katrs varēja pārbaudīt savas zināšanas dabaszinību un datorikas jomā, kā arī atcerēties dabas mošanās pazīmes, Latvijai raksturīgos augus, dabas parādības un dzīvniekus. Viktorīnu laikā emocijas sita augstu vilni, cīņas spars neizsīka līdz pat spēles noslēgumam. Abas spēles noslēdzās gan ar uzvaras prieku, gan arī nelielu vilšanos tiem, kuriem līdz uzvarai pietrūka pavisam maz.
Nedēļas izskaņā notika dabaszinātņu viktorīna 8.-12.klasēm. 5 jauktās komandas centās tikt galā ar dažādiem jautājumiem bioloģijas, ķīmijas, fizikas un ģeogrāfijas jomās. Bija patīkami vērot, ar kādu azartu skolēni iesaistās viktorīnā, pārdzīvo par neveiksmi un priecājās, ka atbilde ir pareiza.
Prieks arī par saliedēto Dabaszinātņu un datorikas MK - skolotājiem Allu Dzalbi, Ausmu Grizāni, Ievu Stikuti un Vladislavu Bartušu! Gan plānošanas gaitā, gan arī realizācijā tapa radošas idejas, kas dažādoja ikdienu priekšmetu nedēļas laikā.
Informāciju par norisēm apkopoja dabaszinātņu MK vadītāja Anna Krilova
Par jauno mācību programmu VAM (Valsts aizsardzības mācības).
Valsts aizsardzības mācības specializētā VAM kursa programmas paraugs ir izstrādāts saskaņā ar visaptverošas valsts aizsardzības sistēmas ieviešanu Latvijā.
VAM kursa mērķis ir veidot aktīvu, mobilu un rīkoties spējīgu sabiedrības locekli, kurš grib un spēj aizstāvēt sevi, līdzcilvēkus un Latviju krīzes gadījumā, savukārt mērķa sasniegšanai ir izvirzīti sekojoši uzdevumi:
• attīstīt uz pilsoniskām vērtībām un uz pilsonisko apziņu balstītu Latvijai piederīgu personību, kas aktīvi līdzdarbojas un iesaistās politiskajā un sabiedriskajā dzīvē;
• attīstīt un veidot izpratni par valsts aizsardzības prasmēm;
• patstāvīgi pilnveidot savu fizisko sagatavotību (t. sk. veicot specifiskus militāros vingrinājumus);
• pilnveidot zināšanas un prasmes, kas dod iespēju izglītības turpināšanai un karjeras veidošanai valsts aizsardzībā;
• veicināt skolēnu interesi par dienestu Nacionālajos bruņotajos spēkos, militāro specialitāšu daudzveidību.
Sarunā ar VAM instruktoru Pēteri Šņukutu, es uzdevu dažus jautājumus par jauno programmu.
- Cik skolēnu apmeklē Jaunsardzi?
Šajā mācību gadā Jaunsardzē piedalījas aptuveni 96 jaunsargi.
- Cik skolēnu apmeklē VAM mācības?
VAM mācībās apmeklē desmito klašu 14 skolēni, no tiem 8 ir jaunsargi.
- Ko jaunsargi dara nodarbībās?
Pamatā jaunsargi mācās: apgūst zināšanas, vēsturi, medicīnu, ierindas mācīšanu, lauku kaujas iemaņas, sporto.
- Kur piedalās jaunsargi ar savām zināšanām?
Jaunsargi piedalās visās Jaunsardzes rīkotājās aktivitātēs: nometnēs, pārgājienos, salidojumos, spartakiādēs, sportošanas sacensībās.
- Kādi ir panākumi un karjeras iespējas nākotnē?
Pirmās trīs vietas tiek apbalvotas, ja tās ir sacensības. Ja kārto eksāmenu, tad visiem tiek izdots dokuments, ka viņi ir mācījušies un pabeidza šo VAM programmu. Šis dokuments derēs, lai iestātos Iekšlietu ministrijas dienestos, proti, policija, ugunsdzēsēji, robežsardze, kā arī NBS.
- Kāds ieguvums no šī mācību programmas nākotnē?
Pirmkārt, iegūtas zināšanas vienmēr derēs dzīvē turpmāk, otrkārt, apgūtas nepieciešamās iemaņas palīdzēs startēt izvēlētajā profesija NBS vai Iekšlietu ministrijas dienestos.
- VAM mācību kurss sastāv no teorijas un prakses daļas. Kura daļa ir procentuāli lielāka?
Procentuāli lielāka ir praktiskā daļa - apmēram 75%, un 25 % ir teorijas daļa.
Paldies instruktoram par interviju!
Zināšanas par valstiskām vērtībām un savas ietekmes uz stipras Latvijas izaugsmi apzināšanās veido ieradumu lepoties ar savu ģimeni, nāciju, valsti un tās sasniegumiem.
Informāciju apkopoja Kirils Kosarevskis, 10.b klase
2.a un 2.b klašu brauciens uz Daugavpili.
Daugavpils Inovāciju centrs ir izstrādājis projektu “Transporta izmaksu kompensācija”, kura mērķis ir atmaksāt ceļa izdevumus, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju visiem Latvijas izglītojošo iestāžu skolēniem un pedagogiem, lai apgūtu izglītojošās programmas un uzlabotu zināšanas un prasmes STEM un uzņēmējdarbības jomā.
Skolēniem tiek piedāvātas trīs programmas STEM jomā: “Veselības laboratorija”, “Ekoloģijas laboratorija”, “Zinātnieku laboratorija”, kur katru programmu veido 4 nodarbības.
Transporta izmaksu kompensācijas aktivitāte iekļauj sevī dalību kādā no Daugavpils Inovāciju centra izglītojošajām programmām STEM jomā, centra apmeklējumu un transporta izdevumu kompensāciju no izbraukšanas vietas līdz Daugavpils Inovāciju centram un atpakaļ.
17. aprīlī otro klašu skolēni devās braucienā uz Daugavpils Inovāciju centru, kur izglītojamie apmeklēja programmas “Zinātnieku laboratorija” divas nodarbības: “Gaisa raķetes” un “Lielās ķīmijas mazie noslēpumi”.
Nodarbībā “Lielās ķīmijas mazie noslēpumi”, skolēni iepazinās ar dažādu vielu ķīmiskām reakcijām, lektores vadībā paši piedalījās eksperimentu veikšanā, atbildēja uz daudzveidīgiem jautājumiem.
Nodarbībā “Gaisa raķetes” skolēni izgatavoja raķetes no papīra. Lielu sajūsmu un prieku radīja raķešu palaišana gaisā ar īpaši veidotu raķešu palaišanas iekārtu.
Skolēniem bija arī iespēja apmeklēt Inovāciju centra piedāvātās aktivitātes (fiziskās aktivitātes, intelektuālās aktivitātes, digitālās aktivitātes).
Saturīgi pavadītais laiks mācību ekskursijā patika gan skolēniem, gan skolotājām.
2.a un 2.b klašu audzinātājas R. Vaišļa un M. Andžāne.
Čaklo lasītāju svētki
12.maijā Dagdas Jauniešu iniciatīvu centrā ciemojās 25 sākumskolēni- Dagdas vidusskolas bibliotēkas aktīvākie lasītāji. Pateicībā par čaklo lasīšanu, ciemiņiem bija sagatavota svētku izklaides programma. Jauniešu centra teātra pulciņa jaunākie dalībnieki priecēja klātesošos ar lugas “Labuma meklētājs” pirmizrādi. Pēc tam, kā jau svētkos ierasts, bērnus aicināja pie “saldā” galda. Turpinājumā sekoja jautrās spēles, diskotēka, aizraujošie kvesta uzdevumi Jauniešu centra teritorijas rotaļu laukumā un Meža dārzā. Lasītāju svētku noslēgumā visi dalībnieki devās uz Pasaku namiņu, lai saņemtu pārsteiguma balviņas- krāsaino zīmuļu komplektiņu un krāsojamo grāmatiņu. Lai bērnu lasīšanas prieks saglabātos arī garajā vasaras brīvlaikā, mazie lasītāji tika aicināti biežāk apmeklēt vietējo bibliotēku un arī iesaistīties Jauniešu centra lasīšanas interesi mudinošās aktivitātēs: darbošanos Pasaku namiņā, pašu sacerēto stāstiņu demonstrēšanā un dažādās citās saistošās un lietderīgās nodarbēs.
Paldies Dagdas vidusskolas bibliotekārei Inai Babrei par iniciatīvu organizēt pasākumu un atbalstu pasākuma programmas izstrādē, kā arī par līdzdalību pasākuma organizēšanā paldies skolotājai Olitai Ločei! Īpašs paldies JIC teātra pulciņa dalībniekiem: Markam Plakošam, Gabrielai Žaunai, Violetai Savickai, Evijai Rutkai, Miroslavai Galiļejevai, Samantai Medveckai, par aizraujošu izrādi un JB ”Dagne ”kultūras pasākumu organizatorei Laurai Mizānei par pasākuma scenārija izveidi, lugas iestudējumu un pasākuma vadīšanu!
Onorē de Balzaks teicis: "Lasīšanu bērniem nevajadzētu pasniegt kā pienākumu. Tā būtu jāpiedāvā kā dāvana", un, lai izdodas kuplināt Dagdas vidusskolas bibliotēkas lasītāju loku, kuri saņem īpaši vērtīgo dāvanu - lasītprieku!
Dagdas JIC vadītāja A.Odiņeca
Imantam Ziedonim veltītais pasākums.

9. maijā Dagdas vidusskolā notika pasākums 7. - 12. klašu skolēniem, kurš bija veltīts I. Ziedonim. Šogad, 3. maijā, viņam būtu 90 gadu jubileja. Šo pasākumu palīdzēja organizēt valodu skolotājas.
I. Ziedonis ir viens no izcilākajiem un visvairāk lasītajiem 20. gs. otrās puses dzejniekiem un publicistiem. Viņa darbi ir ietverti 30 grāmatās, un viņš ir uzrakstījis vairāk nekā 1000 dzejoļu.
Pasākumu vadīja 11.a klases skolēni Kitija Jermolajeva un Lauris Kokars.
Pasākumā sākumā skanēja I. Ziedoņa epifānija ''Dziediet!''. Vēlāk uzstājās 8. klases skolēni, kuri dziedāja I. Ziedoņa un Jāņa Holšteina - Upmaņa dziesmu ''Mazā dziesma'', kurus sagatavoja skolotāja Olga Boboviča.
Turpmākajā pasākuma laikā uzstājās 12.a klases skolniece Līga Beitāne ar I. Ziedoņa dzejoli, 11.a un 7. klases skolēni, kuri stāstīja I. Ziedoņa dzejoļus angļu valodā, kā arī 9.b un 8. klases skolēni lasīja dzejoļus krievu valodā.
Pasākums bija veidots tam, lai skolēni neaizmirstu slaveno rakstnieku, lai pieminētu viņu, noklausītos viņa rakstītos darbus.
''Nekas nav siltāks par sniega piku, ko vien cilvēks nes dāvināt otram'' I. Ziedonis.
Informāciju apkopoja Sintija Vaišļa 10. b klases skolniece.
Vērtīgi pavadīta brīvdiena
Ir sestdienas rīts, 13.maijs, spīd silta saule. Skolas pagalmu piepilda bērnu un vecāku jautras sarunas. Esam sapulcējušies, lai varētu doties dabā.
Jau otro gadu 4.a klases skolēnu ģimenes dodas dabā, lai stādītu mežu.
Tiek saņemta instruktāža par darba drošību, izsniegts nepieciešamais inventārs un pasākums var sākties. Dodamies ceļā uz Šķaunes pagasta saimniecību “Lielozoli”.
Viss norit jautri un nepiespiesti. Darbs rit raiti, kāds skrien pēc stādiem, kāds pēc dzeramā ūdens.
Nogurušie iet apgūt zināšanas, spēlējot dažādas izglītojošas spēles par mežu, bet pēc brīža ir atkal atgriezušies pie darba.
Divu stundu laikā esam iestādījuši pusotru tūkstoti eglīšu.
Esam pelnījuši garšīgas pusdienas brīvā dabā. Kādu brīdi iestājas klusums. Tad atsākas sarunas un jautrība.
Šoreiz uzdevums jāveic vecākiem. Bērni iepriekš skolā rakstīja domrakstus par savām ģimenēm. Nu vecākiem jāatpazīst pašiem sevi. Veicas kā nu kuram.
Meklējot sev izklaides iespējas, bērnu fantāzijai nav robežu...
Diena pavadīta godam!
Paldies ģimenēm par kopā būšanu!
Paldies SCA Latvia ražošanas vadītājam
Guntim Matjušonokam par inventāra un stādu nodrošināšanu!
4.a klases audzinātāja Ilze Tukiša
UZ VARAKĻĀNIEM!
Zied atkal maijs…pieneņu
dzeltenums, ievu reibinošā smarža ,
skanīgās putnu čalas aicināt aicina doties ārpus telpām un izbaudīt tik
ilgi gaidīto siltumu, saules patīkamos glāstus un ausij tīkamas skaņas.
Saulainā 9. maija rītā Dagdas vidusskolas 6.a un 6.b klases audzēkņi kopā ar klases audzinātājām devās interesantā un piedzīvojumiem bagātā mācību ekskursijā uz Varakļāniem “Skolas somas’’ projekta ietvaros.
Varakļāni ir neliela Latvijas mazpilsēta ar interesantu vēsturi . To iekļauj Malupīte.
Skolēniem bija iespēja apmeklēt muzeju un dažādas muzejprogrammas. Iepazīstoties ar Borgu dzimtas pili, izgājām cauri senām un arī pazīstamām lietām – Borgu ģimenes portreti, istabas iekārtojums, dziesmu un deju svētku vēsture, senās grāmatas, tērpi un darba rīki. Lielajā viesistabā par romantisku noskaņojumu parūpējās 6.a klases Raivis, kas nospēlēja emocionālu skaņdarbu, pēc kura tika izpētītas visas sienas gleznas. Mums bija iespēja arī redzēt pirmssākumus Teiču dabas rezervāta purva imitācijas tapšanai. Pils pagrabs sagaidīja ar vēsumu un biedējošo tumsu, ar spokiem, kā jau tas pienākas pilij. Pagrabā bija jāatrod loks un bultas, balvā – iespēja šaut.
Uz pilsētas centru aizbraucot ar skrejriteņiem, apskatījām Varakļānu kapelu. Kapelas pagrabs, kurā atdusas Borgu dzimta, tieši otrādi – plašs, gaišs, nemaz neatgādināja pagrabu.
Savus spēkus varēja pārbaudīt, pārceļoties caur upīti. Iespējams, ka pietiktu spēka pašam pārcelties gan turp, gan atpakaļ, taču skolēni to veica tikai vienā virzienā, bet atpakaļ labprātāk izmantoja iespēju ļauties “lidojumam” pa trosi.
Paldies par atbalstu Regīnai Pauliņai un šoferim Antonijam.
6.a un 6.b kl.audz. Anna Krilova un Rita Orole
Neizpildīto algu prasību dēļ rīkotais izglītības darbinieku streiks
Pirmsskolas izglītības iestāžu un skolu pedagogi nolēma rīkot triju dienu streiku ar protestu gājienu laika periodā no 24. līdz 26.aprīlim. Kopējais mērķis ir panākt visu pedagogu algu paaugstināšanu un darba slodzes sabalansēšanu.
Kopumā streikā piedalījās 20 000 nozares darbinieku. Ir skolas, kuras turpināja darbu, jo streikā piedalījās tikai daļa pedagogu. Dagdas vidusskola atbalstīja streiku un mācības nenotika, lai mērķi sasniegtu ir svarīga visu nozares darbinieku apvienošanās.
Inga Vanaga (LIZDA) priekšsēdētāja apstiprina, ka pedagogu streiks ir devis rezultātus, jo valdība 21. aprīlī pieņēma grozījumus Ministra kabineta noteikumos par pedagogu atalgojuma palielināšanu. LIDZA uzskata, ka prasības par darba sabalansēšanu netika izpildītas un netika palielinātas algas pedagogiem, kas līdz šim saņēma lielākas algas. Par šo LIZDA un IZM viedokļi atšķiras, vieni uzskata, ka netika izpildītas, jo algas bija jāpalielina visiem pedagogiem, bet otri, ka tika izpildītas, tādēļ ka zemākās algas palielināja.
Dagdas vidusskolas skolotājas Aija Babre, Ludmila Mukāne un Olita Loče, kā arī manas klasesbiedrenes Viktorija Dimpere, Vita Savicka un Kristīne Ižika dalās ar saviem viedokļiem par streiku:
Skolotāja Aija: “Skolā strādāju visu savu mūžu, cenšoties iet laikam līdzi un ieviešot savā darbā daudz jauninājumu, ko sniedz dzīve, bet nav vairs ne gandarījuma, ne prieka par paveikto. Dzīve iet uz augšu, bet izglītības sistēma – uz leju. Brīvu vakaru nav vairs nemaz, jo jaunais standarts ir bez metodiskā nodrošinājuma. Jāplāno, ko un kā mācīt, jāatlasa uzdevumi, jāizpēta digitālie materiāli, jālabo darbi utt. Streiks man bija kā protests pret nepilnībām un absurdam, kas valda izglītības jomā.”
Skolotāja Ludmila: “Streiks pierādīja, ka skolotāji var pateikt savu vārdu. Vienmēr biju pret streiku, likās, ka vēl var paciest un cerēt uz izmaiņām. Tagad biju pirmā par tā rīkošanu. Streika ideja bija ne tikai par algu pacelšanu, bet arī par skolotāju cienīšanu. Varbūt streiks neko nemainīs, bet mēs mēģinājām - parādījām savu neapmierinātību un attieksmi. Ja mēs neko nedarīsim, izmaiņas mūsu valstī nenotiks!”
Skolotāja Olita: “Streikam jau sen bija jānotiek, jo skolotāji daudz laika velta darbam un sagatavošanās stundām, kas prasa daudz spēka, taču to neciena un attiecīgi nenovērtē. Pirmkārt, ar streiku mēs vēlējāmies pacelt profesijas prestižu.”
Skolniece Viktorija: „Skolotāji rīkojas pareizi, viņiem ir liela slodze un darbs, kurš prasa atbildību. Neskatoties uz to, pedagogiem ir mazas algas.”
Vita: „Manuprāt, skolotāji rīkojās pareizi, jo ministrija un valdība viņus kaut nedaudz sadzirdēs un sapratīs, izpildot prasības.”
Kristīne: „Streiks bija negaidīts, jo domāju, ka atcels, skolotāji bija pietiekami aktīvi protestā. Streiks bija pamatots, vajadzīgs, es nezinu, vai visas prasības tiks izpildītas, bet pedagogus vismaz sadzirdēja.”
Streiks var būt atsākts, ja visi prasību punkti netiks ievēroti un izpildīti. Visam darbam jābūt atbilstoši un ar cieņu novērtētam! Pedagogu trūkums ir labu pedagogu slikta novērtēšana!
Informāciju sagatavoja Rasma Čapkeviča, 10. b klase.
7.klašu skolēni apmeklēja Daugavpils novadpētniecības un mākslas muzeju.
Pavasaris jau ir atnācis. Siltā saulīte aicina skolēnus izzināt kaut ko jaunu ārpusskolas sienām. Labas iespējas piedāvā projekts “Skolas soma”. 2023.gada 28.aprīlī 7.a un 7.b klašu skolēni devās ekskursijā uz Daugavpili, kur apmeklēja novadpētniecības un mākslas muzeju. Muzeja darbinieki laipni sagaidīja mūs un iepazīstināja ar jaunieti Kristapu, kurš bija mūsu gids.
Muzejā atrodas lielā ekspozīcija ar vēsturiskiem materiāliem par Daugavpils pilsētas nodibināšu, izrakumiem, vēsturiskiem artefaktiem. Kristaps aizraujoši stāstīja par katru notikumu Daugavpils vēsturē, labi salīdzināja ēkas, kādas bija 18.-19.gadsimtā, 20.gadsimta sākumā un kā tās izskatās ēkas tagad. Daudz kas mainījās pa šo laiku arī pilsētā. Skolēniem bija interesanti apskatīt senos dokumentus, dāmu un kungu modeļus, kā latgalieši ģērbās, ar kādiem instrumentiem strādāja lauksaimniecībā.
Muzejā otrajā stāvā, kur atrodas Rotko mākslas centrs, skolēni apskatīja gleznas. Interesantus darbus izveidoja jauno mākslinieku paaudze. Skolēni guva idejas saviem darbiem, īpaši tie, kuriem interesē vizuālā māksla. Skolēni ar interesi aplūkoja Latvijas naudas vienības izstādi, kukaiņu kolekciju, zivju un dzīvnieku izbāzeņus, kā arī citus dabā sastopamus objektus.
Brauciens izdevās, jo skolēni papildināja zināšanas vēsturē, bioloģijā, sociālajās zinībās, kultūrā. Pateicamies muzeja darbiniekiem par aizraujošo nodarbību un interesantu lekciju, skolas autobusa vadītājam J.Čerņecovam par jauko braucienu.
7.a un 7.b klases audzinātājas Ināra Krauliša un Snežana Smirnova
Biedrības “Latvijas Mazpulki” XXV sporta spēles “Zaļais starts”
Sporta spēlēs 29.aprīlī Kauguros piedalījās 2 komandas no 104.Dagdas mazpulka. Protams, ka nogurdinošākais ir agrā celšanās un garais ceļš, taču neskatoties uz to, mūsu mazpulcēni ļoti labi startēja spēlēs, kas šogad bija tiešām izteikti sportiskas un kā vienmēr sīvā konkurencē.
Lielākais sasniegums ir 1. vieta vecākajā vecuma grupā komandai ‘’Čiekuri” – Jolanta Vrubļevska, Undīne Goligina, Raitis Locs, Ņikita Zavadskis.
Vidējā vecuma grupā komanda “Latgalieši” ierindojās 4.vietā, saņemot pateicību. Bet notiekti tā ir komanda ar perspektīvu, jo Veronika Šēfere, Adriāna Plakoša, Raivis Munda un Ģļebs Čumiks ir motivēta un saliedēta komanda.
Individuālajās sacensībās tika iegūtas trīs `1.vietas – uzvarētāji ir Adriāna Plakoša, Ģļebs Čumiks un Jolanta Vrubļevska.
Mazpulcēnu secinājums: “Bija grūti, bet interesanti! Ja ne garais ceļš, viss ir ideāli!”
Mazpulka vadītājas secinājums: “Dagdas mazpulcēni ir vislabākie!”
Un noteikti jāatzīmē vēl viens ieguvums – visu sestdienu 8 mazpulcēni aktīvi darbojās, pavadīja laiku svaigā gaisā, klātienē kontaktējās ar draugiem, sportoja! Un telefoni beidzot varēja atpūsties!
104. Dagdas mazpulka vadītāja Anna Krilova
ŠOGAD LIELAJĀ TALKĀ Lielā Talka ir tradicionāls vides pasākums Latvijā, kas tiek rīkots kopš 2008. gada ar mērķi “padarīt Latviju un Baltijas jūras reģionu par tīrāko vietu pasaules kartē”. Lielās Talkas organizatori ir Projekts Pēdas, Latvijas Pašvaldību savienība, domu biedru grupa Tīriem mežiem. Organizatoru sadarbības partneri ir Latvijas Valsts prezidenta kanceleja, Valsts kanceleja, Vides ministrija, Latvijas valsts meži, Latvijas Valsts ceļi. Talkas idejas autore ir rakstniece Anna Žīgure. Lielās Talkas patrons ir Valsts prezidents, ierindojot Latviju starp pirmajām valstīm pasaulē, kur vides aktivitātēm ir valstisks atbalsts tik augstā līmenī.
REĢISTRĒTAS 1331 TALKOŠANAS VIETAS!
Otrdien, 18. aprīlī, notika talka, kurā piedalījās visi Dagdas vidusskolas skolēni un pedagogi. Talkas laikā mēs tīrījām Dagdas muižas parku no lapām, zariem un citiem atkritumiem. Mums katram bija savs darbs, kāds grāba lapas, kāds vāca un krāva maisos lapas, kāds savāca koku zarus vienā kaudzē un kāds piekabē palīdzēja izmest lapas. Darba gaita traktors izveda 3-4 piekabes ar koku lapām. Labā noskaņojumā pagāja mūsu talka.
Lielajā Talkā tiek aicināts piedalīties ikviens Latvijas iedzīvotājs, kam rūp ilgtspējīga valsts attīstība un iespēja dzīvot nepiesārņotā, skaistā vidē. Lielajā Talkā var ne tikai vākt atkritumus, bet darīt arī citus labus darbus – stādīt kokus, radīt brīnišķīgas puķu dobes, labiekārtot māju pagalmus, izgatavot putnu būrīšus, atjaunot žogus, soliņus, tiltiņus…
Dzīvosim skaisti! Lai prieks Tev pašam un pārējiem! Latvijai BŪT zaļai!
Informāciju apkopoja Vjačeslavs Prikņa, 10.b klases skolēnsMācību ekskursija uz SIA Rūjienas saldējums
20. aprīlī 10.a un 10.b klases skolēniem bija lieliska iespēja doties mācību ekskursijā. Braucienā devās skolēni, kuri apgūst uzņēmējdarbības pamatus. Galvenais mērķis bija apmeklēt Rūjienas saldējuma fabriku. Laiks bija fantastisks un ceļš uz Rūjienu paskrēja nemanot.
Pie saldējuma fabrikas mūs sagaidīja ekskursijas vadītāja Ieva. Visi devāmies uz ekskursiju telpu otrajā stāvā. Pirmajā stāvā atrodas ražošanas cehs, kur cītīgi un čakli strādnieki gatavo mūsu iecienītākos saldējumus. Ieva mums pastāstīja par fabrikas vēsturi un lika atbildēt uz dažiem jautājumiem. Mēs noskatījāmies video, kur īsumā bija parādīts, kā gatavo saldējumu. Neskatoties uz to, ka ražošana pārsvarā ir automatizēta, ļoti nepieciešams ir arī roku darbs.
Daži fakti, ko mēs uzzinājām: SIA Rūjienas saldējums atrodas bijušās Rūjienas pienotavas ēkā, kura svinēs 111 gadu. Agrāk pienotavā ražoja sviestu. Ēkas apakšstāvā atradās ledus pagrabs.
Saldējuma pamatprodukts ir piens. Pirms pārstrādes tiek noņemtas piena analīzes un tikai tad, kad tās atbilst visiem kritērijiem, tiek uzsākts ražošanas process. Vispopulārākais ir saldējums vafeļu konusā ar dzērveņu garšu. Ik dienas saražo no 25000 līdz 30000 šī saldējuma.
Īpaši gribētos pastāstīt par tādu jaunu saldējumu kā "Mini Melts'', kuru noteikti neviens nav garšojis vai vispār nav zinājis par to. SIA ''Rūjienas saldējums'' jau ceturto gadu ražo ''Mini Melts'' saldējuma bumbiņas. Tā ir patentēta ražošanas metode ar šķidro slāpekli -1970C temperatūrā. Uzņēmums ir vienīgais ''Mini Melts'' ražotājs Eiropā, produktu eksportējot uz 22 valstīm. Šobrīd ''Mini Melts'' Latvijā var iegādāties vairāk nekā 20 tirdzniecības vietās, un to skaits strauji palielinās. Aptuveni 60% no apgrozījuma veido eksports, pamatā tās ir Eiropas valstis, arī Ukraina. Viens no augošākajiem tirgiem ir Skandināvija.

Mums tika piedāvāta saldējuma degustācija, kur mēs nogaršojām vairāku veidu saldējumus - plombīra, piparmētru, šokolādes, zemeņu, ķiršu, ar bārbeles garšu un citus. Pirmo reizi mēs nogaršojām ''Mini Melts''. Visi bija sajūsmā par tāda veida saldējumu, kas tiešām ir garšīgs. Bija liels prieks redzēt, kā mūsu klātbūtnē gatavo saldējumu, to arī mēs varējām pagaršot. Mūsu skolotājām noteikti šis saldējums kaut mazliet atgādināja bērnību.
Blakus saldējuma fabrikai atrodas izstāžu zāle. Pirms vairāk nekā 30 gadiem to veidojusi rūjieniete Līga Siliņa. Līga mums pastāstīja, ka īsti rūjienieši runā citādāk nekā igauņu izloksnēs. "Ir Rūjene, bet kaut kur tas "j" burts ar "v" mijās, kaut kādā gramatikā, vai no igauņiem, vai no lībiešiem, ka bieži nesaka "Rūjen", bet saka "Rūven" un mēs tie paši rūvenieši.'' Stāstot par ievērojamiem Rūjienas cilvēkiem, ik pa brīdim Līga paņēma ģitāru un dziedāja dziesmas latviešu, igauņu un japāņu valodā. Mēs bijām pārsteigti par viņas skaisto balsi un aizraujošo stāstījumu. 10.a klases skolniekam Linardam Kalniņam bija iespēja demonstrēt savu ģitāras spēli un visiem kopīgi nodziedāt ''Auga, auga rūžeņa''. Izrādījās, ka skolotājs, diriģents, komponists un mūzikas mācību grāmatu autors Ēvalds Siliņš (1919- 2015) ir Līgas tēvs. Stāsts par to, kā Rūjienas pilsētiņa sadraudzējās ar nelielu pilsētu Higašikavu Japānā, ir šāds: vēsturisko Baltijas ceļu vēroja kāds fotogrāfs no Japānas. Viņu un pārējos Higašikavas iedzīvotājus pārsteidza Baltijas valstu iedzīvotāju patriotisms un neatlaidība. Higašikavas iedzīvotāji vēlējās sadraudzēties ar kādu no Latvijas pilsētām. Nācās gaidīt 15 gadus, kamēr Japānā atklāja Latvijas vēstniecību. Tā brīža vēstnieks Japānā bija rūjienietis Pēteris Vaivars, kura nopelns ir sadraudzības izveidošana. Mums bija unikāla iespēja apskatīt Japānas istabu. Istabā bija apskatāmas Japānas draugu dāvinātās dāvanas – Meiteņu dienas uzstādījums, Zēnu dienas uzstādījums, tējas ceremonijai nepieciešamās lietas, kimono un citas ar Japānu saistītas lietas.
Ekskursiju organizēja skolotājas Diāna Stikute un Liene Vorobjova. Paldies šoferim Aldim Gražulim par drošu ceļu!
Vita Savicka, 10.b klases skolniece.
Popiela 2023
Katru gadu Dagdas vidusskolā tiek rīkots deju pasākums - popiela. Kā pēdējā laikā ierasts, tiek izvēlēta noteikta tēma, šogad popielas tēma bija “Latviešu hiti”. Pasākums notika 19.martā.
Popielā bija iespēja piedalīties no 6. līdz 9. klasei. Katra klase izlozēja savu dziesmu, un tālāk sekoja klases kopīgais darbs, kurā strādāja skolēnu iztēle un izdoma. Tādējādi arī klases rādīja savu saliedētību un kopīgo darba spēju.
Skolas aktu zāle bija pārpildīta ar skatītājiem.
Pasākuma vadītāja bija 12.klases skolniece Līga Beitāne. Viņa mūs iepazīstināja ar klasēm, kuras piedalās pasākumā, un žūriju. Žūrijas sastāvā tika aicināti: 12.a klases skolniece Laura Skorodihina, 10.a klases skolēns Linards Kalniņš, Dagdas vidusskolas angļu valodas skolotāja Larisa Mačukāne, sporta skolotājs Vjačeslavs Čumiks un tautas deju skolotāja Marika Vaičule.
Tad, kad klases, kuras piedalījās pasākumā, izpildīja savu numuru , 9.a un 9.b klases skolēni mums piedāvāja savu uzstāšanos ar savāktajiem “Bermudu Divstūra” hitiem, kurus nu jau zina katrs latvietis. Viņu uzstāšanās bija apbrīnojama un atstāja uz skatītājiem lielu iespaidu.
Pēc uzstāšanās žūrija devās uz blakus telpu un saskaitīja punktus.
Trešās vietas ieguvēji bija 6.a klase ar Bujānu dziesmu ''He, she, tu un es.''
2. vietas ieguvēji bija 8.b klase ar “Bermudu Divstūra” dziesmu ''Līgava''.

1.vietas ieguvēji bija 6.b klase ar Dona dziesmu ''Salauzta sirds''. Kaut arī momentiem 6.b klases skolēni bija iekļuvuši strupceļā un aizmirsa, ko tālāk darīt, viņiem pietika fantāzijas izdomāt turpmākās dejas kustības.
Katra klase paveica lielisku darbu un pierādīja to, ka ir spējīgi strādāt kopā, fantazēt un iepriecināt citus! Paldies klašu audzinātājiem!
Informāciju sagatavoja Evelīna Kromāne, 10.b klase.