Neizpildīto algu prasību dēļ rīkotais izglītības darbinieku streiks
Pirmsskolas izglītības iestāžu un skolu pedagogi nolēma rīkot triju dienu streiku ar protestu gājienu laika periodā no 24. līdz 26.aprīlim. Kopējais mērķis ir panākt visu pedagogu algu paaugstināšanu un darba slodzes sabalansēšanu.
Kopumā streikā piedalījās 20 000 nozares darbinieku. Ir skolas, kuras turpināja darbu, jo streikā piedalījās tikai daļa pedagogu. Dagdas vidusskola atbalstīja streiku un mācības nenotika, lai mērķi sasniegtu ir svarīga visu nozares darbinieku apvienošanās.
Inga Vanaga (LIZDA) priekšsēdētāja apstiprina, ka pedagogu streiks ir devis rezultātus, jo valdība 21. aprīlī pieņēma grozījumus Ministra kabineta noteikumos par pedagogu atalgojuma palielināšanu. LIDZA uzskata, ka prasības par darba sabalansēšanu netika izpildītas un netika palielinātas algas pedagogiem, kas līdz šim saņēma lielākas algas. Par šo LIZDA un IZM viedokļi atšķiras, vieni uzskata, ka netika izpildītas, jo algas bija jāpalielina visiem pedagogiem, bet otri, ka tika izpildītas, tādēļ ka zemākās algas palielināja.
Dagdas vidusskolas skolotājas Aija Babre, Ludmila Mukāne un Olita Loče, kā arī manas klasesbiedrenes Viktorija Dimpere, Vita Savicka un Kristīne Ižika dalās ar saviem viedokļiem par streiku:
Skolotāja Aija: “Skolā strādāju visu savu mūžu, cenšoties iet laikam līdzi un ieviešot savā darbā daudz jauninājumu, ko sniedz dzīve, bet nav vairs ne gandarījuma, ne prieka par paveikto. Dzīve iet uz augšu, bet izglītības sistēma – uz leju. Brīvu vakaru nav vairs nemaz, jo jaunais standarts ir bez metodiskā nodrošinājuma. Jāplāno, ko un kā mācīt, jāatlasa uzdevumi, jāizpēta digitālie materiāli, jālabo darbi utt. Streiks man bija kā protests pret nepilnībām un absurdam, kas valda izglītības jomā.”
Skolotāja Ludmila: “Streiks pierādīja, ka skolotāji var pateikt savu vārdu. Vienmēr biju pret streiku, likās, ka vēl var paciest un cerēt uz izmaiņām. Tagad biju pirmā par tā rīkošanu. Streika ideja bija ne tikai par algu pacelšanu, bet arī par skolotāju cienīšanu. Varbūt streiks neko nemainīs, bet mēs mēģinājām - parādījām savu neapmierinātību un attieksmi. Ja mēs neko nedarīsim, izmaiņas mūsu valstī nenotiks!”
Skolotāja Olita: “Streikam jau sen bija jānotiek, jo skolotāji daudz laika velta darbam un sagatavošanās stundām, kas prasa daudz spēka, taču to neciena un attiecīgi nenovērtē. Pirmkārt, ar streiku mēs vēlējāmies pacelt profesijas prestižu.”
Skolniece Viktorija: „Skolotāji rīkojas pareizi, viņiem ir liela slodze un darbs, kurš prasa atbildību. Neskatoties uz to, pedagogiem ir mazas algas.”
Vita: „Manuprāt, skolotāji rīkojās pareizi, jo ministrija un valdība viņus kaut nedaudz sadzirdēs un sapratīs, izpildot prasības.”
Kristīne: „Streiks bija negaidīts, jo domāju, ka atcels, skolotāji bija pietiekami aktīvi protestā. Streiks bija pamatots, vajadzīgs, es nezinu, vai visas prasības tiks izpildītas, bet pedagogus vismaz sadzirdēja.”
Streiks var būt atsākts, ja visi prasību punkti netiks ievēroti un izpildīti. Visam darbam jābūt atbilstoši un ar cieņu novērtētam! Pedagogu trūkums ir labu pedagogu slikta novērtēšana!
Informāciju sagatavoja Rasma Čapkeviča, 10. b klase.