Nāc talkā klimatam
Katru gadu rudenī vairāk nekā simts pasaules valstīs norisinās starptautiskā izglītības akcija “Pasaules lielākā mācību stunda”. Šogad tās ietvaros izglītības iestādes ir aicinātas kļūt par pārmaiņu radītājiem, veicinot klimata izglītību skolēnu vidū un mazinot klimata krīzes draudus ar savu rīcību. Šīs stundas tematiskais sauklis - “Nāc talkā klimatam.”
Arī mūsu skolas 11.a klases skolēni labprāt piekrita iesaistīties akcijā un, kopīgi darbojoties, tika organizēta mācību stunda, kura veltīta klimata izglītībai.
Visi skolēni, gatavojoties nodarbībai, izpildīja ekoloģiskās pēdas nospieduma testu – uzzināja, kas veido ekoloģiskās pēdas nospiedumu. Katram bija iespēja uzzināt, cik daudz, tālu vai tuvu ir no tā CO2 izmešu apjoma gadā, pie kura varam dzīvot saskaņā ar planētas ekosistēmām, neveicinot klimata pārmaiņas. Tas bija pamats tālākai darbībai – mēs pētījām, skatījāmies videolekcijas, spriedām, diskutējām un domājām, ko mēs reāli varam ikdienā darīt situācijas uzlabošanā.
Skolēni ļoti aktīvi darbojās grupās – tika apkopoti dati par klases ekoloģisko pēdu, liela uzmanība veltīta siltumnīcas efekta izpētei – transporta, lauksaimniecības, iedzīvotāju, fosilā kurināmā ietekmei uz siltumnīca efekta gāzu emisijām gan pasaulē, gan Latvijā.
Visizzinošākais un interesantākais bija grupas darbu prezentācija.
Lūk, dažas skolēnu atziņas pēc šīs stundas:
Ieva: “Pateicoties šīm darbam, es uzzināju, cik daudz CO2 īstenībā rada mūsu klase. Biju nedaudz pārsteigta par rezultātiem, jo aizdomājos par to, ka, ja katrs cilvēks nesaudzēs dabu, tad nekas labs nesanāks, jo resursi ir ierobežoti, bet cilvēku vajadzības nav ierobežotas. Lai būtu balanss, katram vajag darīt kaut ko lietas labā, lai mēs spētu dzīvot šajā pasaulē.”
Kristīna: “Man patika katras grupas prezentācijas, taču pats interesantākais bija uzzināt ekoloģisko pēdu mūsu klasē un ar ko sākt, lai samazinātu CO2 dažādos veidos. Informācija noteikti noderēs!”
Raivis: “Šis darbs bija ļoti labs, varēja kolosāli saliedēties ar grupu un veikt kopīgus secinājumus. Video sniedza man daudz jaunu interesantu faktu, kurus es nezināju, un tagad esmu pārliecināts, ka es zinu un es varu!”
Reinis: ”Man patika šis uzdevums, es uzzināju, kas ir klimata taisnīgums. Sapratu, ka tas, ko atspoguļo grafiki, ne vienmēr ir patiesība, un situācija var izvērsties daudz savādāk.”
Paldies jauniešiem par atsaucību un sadarbību, citējot videolekcijas “Klimata (ne)taisnīgums” lektora Artūra Jansona noslēguma vārdus: “Jaunībai un pozitīvai domāšanai ir spēks!”
Ģeogrāfijas skolotāja Alla Dzalbe