Laiks mācīties!
17.februārī
notika Dagdas novada
izglītības iestāžu vadītāju
un vietnieku seminārs, kurā tika
vērots pedagogu darbs
Dagdas pilsētas PII
Saulīte un Dagdas
vidusskolā kā notiek pilnveidotā mācību satura un pieejas
ieviešana pirmsskolā un vispārējā
izglītībā. Pirmsskolas skolotājas
Ilona Beitāne , Ludmila Lukaševiča
un Jeļena Slapiņa
vadīja atklātās nodarbības
savās grupās . Īstenojot pirmsskolas
vadlīnijas, mēs redzējām ,kā ir
mainījusies skolotāja loma. Tā
vietā, lai dotu bērniem norādes, uzdotu uzdevumus un vērotu, kā bērni tos
izpilda, skolotājas pašass darbojās kopā ar bērniem, veica gan pašu plānotās
darbības, gan iesaistījās bērnu rotaļdarbībās , kuras pirms
tam pašas ir rūpīgi saplānojušas un sagatavojušas. Ir svarīgi
sarunāties ar bērnu, runāt par viņa interesēm, par to, kā viņš jūtas, par visu,
kas dienas gaitā tiks darīts. Bērns mācās darbībā, ar personīgās pieredzes
palīdzību “konstruējot” zināšanas,
līdzīgi kā no spēļu konstruktora top lietas. Mēģinot vēl un vēlreiz,
līdz nonāk pie atklājuma, atziņas, secinājuma. Atbildes atrašana paša spēkiem
sniedz gandarījumu un motivāciju, ved pie dziļākas izpratnes. Skolotājas Ilona,
Ludmila un Jeļena vēro bērnus,
sarunājas un mērķtiecīgi
virza tos. Dagdas vidusskolas
skolotājas Ilze Tukiša (vadīja integrēto
nodarbību latviešu valodā
un dabaszinībās ), Alla Dzalbe
un Ausma Grizāne (vadīja nodarbību
par tēmu ’’Latvijas derīgie
izrakteņi, to saimnieciskā izmantošana’’,
veiksmīgi apvienojot ķīmiju
un ģeogrāfiju), skolotājs
Vladislavs Bartušs un skolotāja Rita
Azina (starpdisciplināra
stunda fizikā un
matemātikā) parādīja saviem
kolēģiem, kā skolēni paši ” konstruē’’ zināšanas ,tā
vietā, lai skolotāji dotu jau gatavas zināšanas. Tās bija
nodarbības divu priekšmetu ietvaros. Atklātajās nodarbībās
varēja redzēt, kā skolēni
caur daudzveidīgajiem uzdevumiem apgūst arī kritiskās domāšanas, sadarbības,
jaunrades un citas vispārīgās prasmes, dēvētas par caurviju prasmēm. Mācīšanās
un izpratnes veidošana nav iedomājama
bez kļūdām. Skola ir vieta, kur bērns
drīkst kļūdīties un no kļūdām mācīties, lai bailes no kļūdīšanās neslāpētu
interesi pētīt, izzināt un nonākt pie jauniem atklājumiem par to
varēja pārliecināties pie
skolotājiem Ilzes, Allas ,Ausmas ,Vladislava un
Ritas.
Seminārā
piedalījās un nodarbības vēroja arī Silvija
Mickeviča , Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes metodiķe, kas darbojas
arī projekta Skola2030
darba grupā. Dienas
otrajā pusē S. Micķeviča
dalījās savā redzējumā
par apmeklētajām nodarbībām
un savās pārdomās
par mūsdienīgu
mācību stundu. Alegoriski
jauno mācību saturu
lektore salīdzināja ar
eglīti, kurā ,mēs, pedagogi iekaram
daudz un dažādas
bumbiņas: mācīšanās iedziļinoties, caurviju prasmes, jēgpilna mācīšanās,
atgriezeniskā saite, starpdisciplināras mācības, skolotāju sadarbība un ttl. Mācībām jābūt saistītām ar reālo dzīvi un
skolēnu iesaistošām. Vēlme mainīt uzsvaru no atzīmju izlikšanas par
galarezultātu uz vērtēšanu kā mācīšanās atbalstu ikdienā. Skolotājam ir
jātiek galā ar
daudzajiem izaicinājumiem. Skolotāja
profesionalitāte – jāpārzina mācību pieejas teorētiskie un praktiskie aspekti,
jāpazīst savi skolēni, jāspēj viegli pielāgoties situācijām, jābūt radošam,
jāiegulda darbs mācību procesa plānošanā u.tt. Svarīga loma mācību procesā ir
skolēna emocijām un motivācijai, tāpēc mācības nevar būt piespiedu darbs, kas
izraisa negatīvas emocijas. Vecāku
izpratne par savu lomu un gatavība iesaistīties bērnu mācīšanās atbalstā ir
ļoti atšķirīga. Vecākiem ir ļoti svarīgi
iet kopsolī ar
saviem bērniem, tos atbalstīt ,būt ieinteresētiem skolotāja
sadarbības partneriem. Perspektīvā plānojot mācības, skolotājiem būs
jādomā ne tikai par savu mācību
priekšmetu, bet jāsadarbojas, lai papildinātu skolēnam vienā mācību priekšmetā
apgūto ar cita priekšmeta tematu un novērstu mācību satura dublēšanos.
Paldies gribu teikt
Dagdas novada domes
priekšsēdētāja vietniecei Sandrai
Viškurei un izpilddirektoram Artjomam
Gekišam par aktīvu
dalību seminārā! Par viņu
viedokļu apmaiņu un sava redzējuma
sniegšanu un Skola2030 satura ieviešanu mācību
iestādēs.
Semināra
noslēgumā IKSN vadītāja
informēja par aktualitātēm
izglītības jomā, par darbu
pie normatīvo dokumentu
aktualizēšanas, par
gatavošanos izglītības iestāžu
vadītāju novērtēšanai, par pasākumiem
interešu izglītībā un ttl.
Jau 17.martā 12.klašu
skolēni kārtos Centralizēto
eksāmenu (CE )
angļu valodā . Dagdas
un Ezernieku vidusskolām
ir jāizstrādā savu izglītības programmu piedāvājumi
10.-12.klasēm , kurā jāņem vērā skolēnu vajadzības, intereses, vecāku viedoklis
un skolas iespējas .
Paldies kolēģiem
par savu dalīšanos pieredzē! Tikai kopīgā
dialogā: izglītības iestāde-pašvaldība, skolotāji -vecāki, skolēni-skolotāji spēsim
sekmīgi īstenot kompetenču pieeju mācību saturā.
Dagdas
novada IKSN vadītāja
: M.Micķeviča