Skolotāju pieredzes apmaiņas seminārs Verhņedvinskā.
2019. gada 17. - 18.
aprīlī, kad skolēni aktīvi darbojās projektu nedēļā, dažiem Dagdas vidusskolas
skolotājiem bija iespēja piedalīties pieredzes apmaiņas metodiskajā seminārā
Verhņedvinskas ģimnāzijā, Baltkrievijā. Ģimnāzijas skolotāji un vadība mūs
laipni sagaidīja un uzņēma divu dienu vizītē. Pirmajā apmeklējuma dienā Dagdas
vidusskolas skolotāji vēroja stundas, kuras notika gan sākumskolas, gan
pamatskolas un vidusskolas klasēs. Baltkrievu skolotāji stundās izmantoja daudz
un dažādas metodes, kas ir līdzīgas arī mūsu darba metodēm: darbs grupās, pāru
darbs, individuālais darbs, diskusija, “prāta vētra”, darbs ar teksta analīzi,
demonstrējumi un citas metodes.
Bija interesanti
uzzināt, ka 10. un 11. klasē skolēni mācās izvēlētos mācību priekšmetus padziļināti,
atbilstoši turpmākajai profesijai. Verhņedvinskas ģimnāzijā jau vairākus gadus
eksistē profilkursu izvēle, kad skolēni var padziļināti mācīties kādu
priekšmetu grupu. Tā, piemēram, viņiem ir fizikas, bioloģijas un sabiedrības
zinātnes padziļināti apmācības kursi, bet tā sauktā agroklase padziļināti
apgūst dabaszinību priekšmetus, piemēram, nedēļā viņiem ir 4 bioloģijas un 2
fakultatīvās stundas, kurā bioloģija tiek sasaistīta ar lauksaimniecību un
atbilstošajām profesijām. Mēs piedalījāmies stundā, kur tika runāts par
netradicionālo lauksaimniecību un sēklaudzētāja specialitāti. Mērķis šādai
klasei ir motivēt skolēnus izvēlēties profesiju, kas saistīta ar agrosektoru,
jo Baltkrievijas pamata nodarbošanās ir lauksaimnieciskā ražošana. Izcila un
aizraujoša bija arī fizikas stunda muitas darbinieku sagatavošanas profilkursa
grupai, kur skolēni ar izpratni runā par fizikas likumiem un to pielietošanu.
Angļu valodas stundā bija vērojamas dažādas tehnoloģijas vielas izpratnes
apgūšanā, veiksmīgi sadarbojoties skolēniem un skolotājām. Tā bija lieliska
iespēja gūt un dalīties profesionālajā pieredzē. Baltkrievijas skolotāji arī
veiksmīgi izmanto interaktīvās metodes, kas padara stundas jēgpilnas un daudzveidīgas.
Skolotāji dalījās pieredzē par jauno tehnoloģiju izmantošanu mācīšanās procesā.
Šoreiz
interesanti bija tas, ka Dagdas vidusskolas skolotāji ne tikai apmeklēja baltkrievu
kolēģu piedāvātās atklātās stundas, bet arī paši vadīja mācību stundas Verhnedvinskas
ģimnāzijas skolēniem. Mūsu skolotājas Lidija Kartenko un Ilze Tukiša novadīja stundu
“Pavasaris” sākumskolas skolēniem, kur viņas gan stāstīja, gan demonstrēja uz
ekrāna pavasara ainavas, reizē iesaistot darbā bērnus. Stundā bija vērojama
saikne starp daudziem priekšmetiem – dabaszinības, mūzika, sports, vizuālā
māksla, literatūra.
Anna Krilova,
Ausma Grizāne, Olita Loče, Svetlana Valtere un Aigars Vigulis apmeklēja
bioloģijas, sabiedrības zinātnes, krievu valodas, sporta un veselības stundas.
Baltkrievu sporta skolotājs un pēc tam arī mūsu kolēģis Harolds Kavinskis
vadīja sporta stundas. Katrā stundā varēja saskatīt dažādas stiprās puses.
Baltkrievijas skolā novērojama stingra kārtība, praktiski visu stundu skolēni
atradās ierindā gan stundas sākumā un beigās, gan arī, veicot vingrinājumus.
Skolotājs ļoti labi pazīst savus skolēnus, zina viņu spējas, tāpēc neuzkrītoši
lika veikt dažādas slodzes vingrojumus, bet skolotāja Harolda stundā valdīja
brīvāka atmosfēra. Noteikti pārsteigums skolēniem bija tas, ka skolotājs Harolds
arī pildīja visus vingrinājumus pats kopā ar citiem, tā parādot, cik liela
nozīme ir regulāriem treniņiem un savstarpējai saiknei ar skolēniem. Stundā
tika iekļauti spēles elementi, kas nav raksturīgi skolā notiekošajām stundām. Snežana
Smirnova un Larisa Mačukāne novadīja kompetencēs balstītu angļu valodas stundu
11. klases skolēniem, aicinot viņus padomāt par dažādām nākotnes iespējām.
Interesanta un
aizraujoša bija tikšanās ar “Robotikas” pulciņa dalībniekiem. Apmeklējot izstādi
“Roboti un cilvēki”, skolēni demonstrēja un stāstīja par pašu pagatavotajiem
robotiem, kas veidoti no dažādiem izejmateriāliem. Arī mēs iesaistījāmies
robotu salikšanā lego nodarbībā. Pēc tam bija iespēja iepazīties ar
datorprogrammu “Scratch” un piedalīties programmēšanas nodarbībā arī mums
pašiem.
Otrā diena bija
veltīta ekskursijām, lai iepazītos ar atjaunoto un sakopto Verhņedvinskas
centru, Kultūras namu, skatu laukumu pie upes un Polockas zīmīgākajām vietām. Ekskursijas laikā iepazināmies ar svētvietām
Baltkrievijā un apmeklējām Polockas valsts universitāti.
Semināra noslēgumā skolotāji iesaistījās radošajā
darbnīcā, kura tika veltīta Lieldienām,
gatavojot apsveikumus un dekorus svētkiem.
Visi esam
pateicīgi par iespēju piedalīties pieredzes apmaiņas braucienā un iegūt jaunas
idejas darbam, izmēģināt jaunas sadarbības formas. Cerēsim, ka šī sadraudzība
turpināsies arī nākotnē.
Pieredzes apmaiņas brauciena dalībnieku domas un atziņas apkopoja Dagdas vidusskolas direktores vietnieces Irēna Maļkeviča un Velta Augustova