Citādās mācību stundas dabā Dagdas vidusskolā
Vairāk foto /foto-1/
Mācību gads tikko sācies,
aizritējusi pirmā septembra nedēļa. Kā uzlabot skolēnu emocionālo labsajūtu,
saliedēt klases kolektīvu pēc tik ilga pārtraukuma? Šāds jautājums Dagdas
vidusskolas skolotājiem lika sarosīties un izdomāt pasākumu plānu 9. septembrim.
Tika izmantotas mācību darba organizācijas alternatīvās formas. Pateicoties
labiem laika apstākļiem, skolēniem nebija jāsēž skolas solos, bet interesanti,
aizraujoši un jēgpilni jāpavada laiks dabā.
Sākumskolas skolēni un
klašu audzinātāji darbojās pie skolas, bet 5.-12. klašu skolēni un audzinātāji
devās uz pilsētas parku.
Sākumskolas skolēniem bija jāiziet 7
stacijas, kuras atradās skolas apkārtnē un sporta laukumā. Katrai klasei tika
iedota ceļa karte. Neliels ieskats dažās no stacijām: stacija “Skaitļi dabā”
tika pārdēvēta par “Cipardomnīcu”, jo tās dalībniekiem bija jāveic vairāki
uzdevumi ar cipariem, lai kļūtu par stacijas supervaroņiem. Aktivitāte “ Mēs + cipars = Vienota klase”. Skolēni
nosauc savu klases ciparu, piemēram, “4”, atbilstoši sastājas, izveidojot
cipara kontūru. Klases audzinātāja palīdz skolēniem, uztaisa klases “selfiju”. Aktivitāte
“Skaitlis dabā…”. Stacijas vadītājs rosina sastāties rindā, met maģisko kubu,
izkrīt skaitļi 1, 2, 3, 4, uzdod jautājumus: “Kur dabā sastopams skaitlis 1?”
Jautājumi atbilstoši par skaitļiem no 1 līdz 4, ja nepieciešams stacijas
koordinators palīdz ar uzvedinošiem jautājumiem. Aktivitāte “Fizkubs”. Katrs skolēns rindas kārtībā met
maģisko “Fizkubu”, uz kura attēloti cipari 1, 2, 3, 4 vai X, demonstrē savu
izdomāto vingrinājumu, pārējie dalībnieki atkārto. Ja metot izkrīt “X”, dalībniekiem ir jāsaka, jāsauc
skaļi : “URĀ, URĀ, URĀ!!! Dagdas vidusskola!!!” un 3 reizes jāplaukšķina. Pēc
fizminūtes notika visu dalībnieku apbalvošana.
Stacija "Atrodi mani". Katrs dalībnieks
izlozēja savu noslēpumu - parunu, kas bija jāizveido no piedāvātajiem vārdiem.
Ak, tie viltīgie vārdiņi ne katru reizi ātri un veikli atrada savu vietiņu! Tik
dažādās latviešu tautas parunas, kas noder ikvienā dzīves situācijā, noslēgumā
tika izveidotas, skaļi prezentētas un liktas aiz auss.
Stacija "Sēņu
pasaulē". Skolēniem, strādājot nelielās grupās, bija jāsaliek sēņu puzles un
jāpastāsta, kā sauc sēni, tā ir ēdama vai indīga. Tad rotaļas veidā tika
pārrunāti sēņošanas noteikumi. Visbeidzot skolēniem bija iespēja iepazīties ar
Latvijā sastopamo indīgo un aizsargājamo sēņu nosaukumiem, aplūkojot to
attēlus. Mini nodarbības beigās katrs dalībnieks saņēma Supersēņotāja
rokassprādzi.
2. klases skolniece
Faustīne raksta: “Man patika citādā stunda dabā. Šī diena patika, jo uzzināju
daudz ko interesantu un darbojāmies ārā. Iemācījos jaunu rotaļu “Kaķis un pele”.
5.-12. klašu skolēniem
bija jāizmanto orientēšanās prasmes, jo katrai klasei tika iedota karte ar 13
staciju atrašanās vietu un paredzēto laiku. Bija jāveic dažādi
uzdevumi valodu, mūzikas, ģeogrāfijas, vizuālās mākslas, 1. medicīnas
palīdzības, vēstures, sporta, fizikas, jaunsardzes un dabas izzināšanas
stacijās. Tā bija sportiska diena.
Dabas izzināšanas stacijā
skolēniem vajadzēja atpazīt kokus pēc koku zaru slotiņām. Skolēni labprāt
minēja mīklas, kuras bija saistītas ar dabu un meža dzīvniekiem, vajadzēja
izjust dzīvnieku lielo ragu smagumu, atpazīt dzīvnieka ādu.
Latviešu valodas stacijā
skolēni atbildēja uz daudziem āķīgiem jautājumiem. Piemēram, "Kur pļauj
sienu?" (Sienu nepļauj, pļauj zāli), "Zem kāda koka zaķis slēpjas
lietus laikā?" (Zem slapja), "Kas runā visās pasaules valodās?"
(Atbalss). Sadaloties grupās, spēlējām spēli, kur dažādus teikumus,
piemēram, "Es ēdu torti", "Es zīmēju sirdi", "Es
smejos" vajadzēja attēlot un parādīt katram grupas dalībniekam tikai
ar žestiem un mīmiku, pēdējam grupas dalībniekam bija jāpasaka teikums. Bija
jautri un interesanti vadīt citādo stundu dabā, arī skolēni jutās brīvi un
apmierināti.
Stacijā ''Mīnu lauks'',
ko organizēja jaunsardzes vadītājs, skolēniem bija jāpāriet mīnu lauks. Svarīga
loma bija intuīcijai, jo ne visiem izdevās apiet nosacīti uzstādītās mīnas. Par
mīnu atrašanās vietu laukumā zināja tikai laukuma tiesneši. Mīnu lauku bija
jāšķērso visiem līdz pozitīvam rezultātam. Skolēniem ļoti patika šī aktivitāte.
Vizuālās mākslas stacijā,
kopīgi veidojot asociāciju zīmējumus, tika saliedēts klases kolektīvs. Skolēni
sastājās aplī un saņēma lapu ar iesākto zīmējumu. Darba procesā bija jāatšifrē
slēptais attēls. Katrs skolēns zīmēja to, ko saredzēja. Pēc signāla darbs tika
nodots klases biedram pa labi. Tā aktivitāte turpinājās, līdz veidojās kāds
noteikts tēls vai kompozīcija. Skolēni tika mudināti piedēvēt šim tēlam
rakstura īpašības vai izdomāt radošajam darbam nosaukumu. Rezultātā vienojās,
ka tie varētu būt klases portreti ar raksturojumiem. Pārsteigumu radīja tas,
cik dažāds ir pasaules redzējums katram, jo nebija vienādu darbu.
Angļu valodas stacijā
skolēni veica trīs uzdevumus: burtošanu, vārdu krājuma apguvi un teikumu
attēlošanu (mēmais šovs). Visiem, neatkarīgi no zināšanu līmeņa, bija iespēja demonstrēt
savas svešvalodas prasmes un gūt prieku.
Mūzikas stacijā pirmais
uzdevums bija dziesmu minēšana. Viens brīvprātīgais skolēns no klases rādīja ar
kustībām, pantomīmu piedāvātās skolotājas dziesmas, bet pārējie minēja,
nodziedot frāzi vai vienkārši atminot dziesmas nosaukumu. Pēc dziesmu minēšanas
skolēni iesaistījās latviešu tautas rotaļās un ar labu garastāvokli devās uz nākamo
staciju.
Ģeogrāfijas stacijā bija
ļoti daudzveidīgi uzdevumi. Skolēniem bija jāsaliek Latvijas karte no puzles
gabaliņiem. Pēc dotajiem burtiem jāsaliek 4 Latvijas upju un 4 Latvijas ezeru
nosaukumi. Izmantojot plastilīnu, Latvijas kontūrā jāattēlo 4 upes, 4 ezerus un
jāpieraksta to nosaukumus. Jāveido zemeslodes modeli no piedāvātajiem
materiāliem. Vecāko klašu skolēniem pasaules kontūrkartē jāatliek pēc iespējas
precīzāk uz līmlapiņām norādīto informāciju. Piemēram, datuma maiņas līnija, Lielie
ezeri, kivi, garākā paralēle, Okeānija, ceļotāji - F. Magelāns, K. Kolumbs u.c.
Eiropas un Āzijas kontūrkartē - Olimpisko spēļu dzimtene, Mocarta dzimtene, mūžzaļo
cietlapju meži, troļļu ceļš, musoni, sakuras.
Sporta stacijā visas klases aktīvi
pārvarēja šķēršļu joslu. Skolēni parādīja savu prasmi mest bumbiņu mērķī, tikt
cauri vingrošanas riņķiem, atcerējās un azartiski nospēlēja spēli ,,Bumba
kapteinim’’, draudzīgi sadodoties rokās, izlīda cauri vingrošanas riņķiem,
veikli izpildīja līdzsvara uzdevumu, pārnesot ūdeni. Katram bija iespēja
parādīt ne tikai savas individuālās dotības, bet arī prasmi sadarboties
komandā. Beigās visus gaidīja saldais pārsteigums – konfektes, kurš krasi
uzlaboja noskaņojumu un vēlmi doties uz nākošo ne mazāk interesantāku staciju.
Kopumā pasākums bija ļoti aktīvs un produktīvs, jo skolēni pēc katras stacijas
kļuva arvien smaidīgāki. Tā bija lieliska iespēja izbaudīt neformālās
izglītības paņēmienus un jautri pavadīt laiku visiem kopā.
Fizikas stacijā skolēniem bija jāiejūtas
inženiera lomā. No papīra vajadzēja izveidot lidmašīnu. Kad modelis bija
gatavs, jāizmēģina, cik tālu tas aizlidos. Ar mērlenti tika mērīts lidojuma
attālums. Vislabāk veicās 8. klases skolniekam, kura izgatavotā lidmašīna
nolidoja 26,30 metrus. Skolēniem šī aktivitāte ļoti patika.
Pirmās palīdzības stacijā skolas mediķis
iepazīstināja skolēnus ar medicīnas aprīkojumu, ar neatliekamās palīdzības
somas saturu, kā arī ar auto aptieciņas saturu. Tika demonstrēti imobilizācijas
paņēmieni dažādu traumu veidiem un asiņošanas apturēšanas iespējas. Skolēniem
bija jāatbild arī uz dažādiem jautājumiem, piemēram, ko darīt, ja iekodusi
čūska? Kā rīkoties ērču piesūkšanās
gadījumā? Arī šī stacija skolēniem ļoti patika.
Aptaujājot skolēnus par citādo stundu,
gandrīz visi apgalvoja, ka vēlētos, lai tādi pasākumi tiktu rīkoti biežāk. 10.
klases skolniece Anna raksta: “Pēc Citādās stundas es guvu labus iespaidus, jo
mēs visi pildījām dažādus uzdevumus, kurus sagatavoja mūsu skolotāji. Tie bija
interesanti, aizraujoši un prieka pilni. Visvairāk man patika tas, ka es biju
kopā ar saviem klases biedriem. Tā bija laba iespēja kļūt vēl tuvākiem un
saprast citu noskaņojumu. Tā bija laba pieredze, kā var citādi, bet lietderīgi
pavadīt skolas dienu, jo, neskatoties uz to, ka stundas nenotika, mēs
mācījāmies. Ceru, ka mūsu skolā biežāk rīkos šādus pasākumus.” 11. klases
skolēni raksta: ”Citādo stundu viss skolas kolektīvs pavadījām kopā - dabā.
Piedaloties citādā stundā parkā, mēs ar klasi varējām atkal sajust komandas
garu un dāvāt viens otram pozitīvas emocijas un neaizmirstamas atmiņas. Klase kā
viena saliedēta komanda izpildīja visus uzdevumus katrā no 13 stacijām,
atbalstot un palīdzot viens otram. Jaunas un pavisam nepieredzētas aktivitātes
vēsturē, fizikā, sportā, latviešu valodā, svešvalodās, mūzikā un citās jomās
lika mums pasmaidīt šajā rudenīgi drēgnajā, bet saulainajā dienā. Uz tikšanos
nākamajā citādajā stundā dabā!”
Citādās stundas dabā
notika, ievērojot visus distancēšanās noteikumus, jo katra klase stacijās
ieradās pēc iepriekš izveidota grafika, stingri sekojot norādītajiem laikiem.
Paldies par ieguldīto
darbu citādās mācību dienas stundu organizēšanā visam Dagdas vidusskolas kolektīvam!
Diāna Stikute,
Dagdas vidusskolas
direktores vietniece izglītības jomā